13 mars 2010

Nynäs 1914 och velocipeder


Ulf Söderbäck var vänlig att skicka mig detta vykort som visar ett parti av Nynäs 1914. Fotograf var August Melin. Jag blev först inte riktigt klok på vilken del av Nynäs som visas. Men eftersom man kan se vatten på båda sidor, samtidigt som det sluttar ganska brant på båda sidor, så undrar jag om det inte kan vara en del av vägen ut mot Oknö, med Trollsjön som skymtar på högersidan. Men jag är inte säker.
























Ulf skickade även dessa härliga gamla velocipedkort. Och jag tycker de passar bra ihop med den härliga grusvägen ovan. Ulf, som är mycket kunnig vad gäller äldre fordon, tror utifrån analys av fordon och frisyrer att korten är tagna på 1920-talet. På fotot med den ensamma kvinnan noterade Ulf den gjutna registeringskylten som angav hemmahörighet, samt löpnummer. Under en period på 15-20 år var det lagstadgat att alla velocipeder skulle vara försedda med en dylik skylt. Ulf skriver vidare: "En kuriös detalj är att man före ca 1925 inte vågade riskera att ha slitsade hål på framgaffeln. Vid punktering måste man därför med stor kraft bänd isär gaffeln för att få ut framhjulsaxeln ur dess slutna hål! Jag har själv gjort detta och måste då använda domkraft! Här kan man se att damsadeln liknar herr-dito. I begynnelse var detta emellertid en moralisk omöjlighet. Damsadlarna bestod därför av endast 2 "kuddar", men var tvärt avhuggna på hälften, utan spetsig del!"

Inga kommentarer: