14 maj 2010

Kråkerumsbron II

Häromdagen visade jag en vy över den gamla Kråkerumsbron och berättade lite om dess tillkomst. Idag snubblade jag över två andra foton som jag gärna visar.


Här ser vi den gamla Kråkerumsbron innan man gjorde om den på 1950-talet. Nog är det en liten grabb som metar uppe i vänstra hörnet?


Här ett foto från 1890-talet som faktiskt visar exakt var man skulle komma att bygga bron 1909. I bakgrunden syns Västra Kråkerum. Vid fototillfället verkar det ha varit översvämning.

Fotografierna återfinns i Stranda Hembygdsförenings arkiv.

5 kommentarer:

Thommy Johansson sa...

Min bro över till vuxen-tonåren.
Vid den stora stenen på höger sida ut mot Kråkerum sett,på den smygrökte vi som 15-16 årningar,samlingsställe på sommrarna.
Bra inlägg och fina bilder.
//Thommy Johansson

Jonny sa...

Tack för att du skrev om dina minnen! Alltid roligt med sådant. Har förresten försökt hitta något om ditt hus, men än bara hittat en ganska dålig bild. Skriver till din mejl nästa vecka.

Anonym sa...

Jag och en kamrat hade som sommarjobb att skrapa och putsa bort rost på denna bro.
Har för mig att det var sommaren 94, ev 95.
/Claes

Thommy Johansson sa...

Spännande,det ser jag fram imot
//Thommy Johansson

Jonny sa...

Låter som ett svettigt jobb!