31 maj 2010

Storslagna stadsplaner för Mönsterås


Komunalkamrer Viktor O Lund hade långt gångna planer på att göra Mönsterås till stad vid årsskiftet 1962/1963. Läs mer i inläggets sista artikel.

I min tidigare publicerade artikelserie om epoken Viktor Lund nämnde jag några av de storslagna planer som den driftige kommunalkamreren hade för Mönsterås - travbana, ölandsbro, flygfält, lyxhotell och inte minst avancemang från köping till stad. Idag redovisar jag jag ytterligare några av de planer som fanns för Mönsterås, bland annat en heltäckande utbyggnad av markerna väster om dagens E22.


Klicka för större format. Den här flygbilden visar vilka planer Viktor Lund hade för Mönsterås. Enklast är att utgå från vattentornet i bildens mitt. Noterbart är att man planerade småvillor väster om vattentornet (1). Väster om E22-an, ungefär där dagens elljusspår ligger och en bit söderut bortemot åkrarna väster om Statoil, planerades ett stort område med industrier, egna hem och hyreshus (2). Man får tacka Gud att så inte blev fallet. Bakom Pingstkyrkan skulle man bygga ett stort lyxhotell (5). Vid Nynäs planerades för en ny Folkets Park (7). Sist men inte minst planerades det för ett stort hyreshusområde på sankmarkerna öster om gamla Mölstad (8).
























En intervju med Viktor Lund inför stadsplanerna.

Inga kommentarer: