4 juni 2010

GIF och Ariel dominerade var sin halvlek - 1-1 (nu uppdaterad!)


Verkar vara Martin som har lekstuga med en spelare i Ariel.

Igår kväll gästades IP i Mönsterås av Guds lejon från Kristdala – IF Ariel. (Ariel betyder ordagrant ”Guds lejon”). (Jo, matchreferat ska vara långa!)

Djärva GIF-are och tama lejon
Första halvlek är enkel att summera. GIF dominerade fullständigt mot synnerligen tama och loja lejon. GIF var snabbare, vågade utmana och hade full kontroll på Ariels kontringssnabba spelare. Var det här verkligen tabelltrean som öst in mål? I den 26:e minuten kom den rättvisa utdelningen. 1-0 genom skott i straffområdet av den mycket snabbe och ivrige Daniel Skaret som utmärkt höll sig framme. Daniel tycker jag är en härlig profil i GIF. Utan några som helst divalater gör han det absolut bästa utifrån sina förutsättningar. Undrar vilken tid han har på 100 meter?

Lite senare var Tobias Krantz ytterst nära att göra 2-0, men skottet strök tätt utanför. I den 42:a minuten fick GIF ett mål bortdömt för offside. Eftersom GIF-spelarna jublade så var nog inte offsiden självklar.

Vilket spelsystem?
Jag blir inte riktigt klok på vilket spelsystem GIF har. 4-4-2 verkar det inte vara. Snarare 4-2-3-1 eller 4-5-1. Nå, det där är för avancerat för att orka anstränga hjärnan med.

Summering av första: GIF var överlägsna, medan Arielspelarna såg uppenbart skärrade ut.


Den här bilden tycker jag var lite rolig eftersom Arielspelaren var ganska lik "Professorn" som har "Professorns blogg".

Lejonen vaknade
Andra halvlek blev raka motsatsen till den första. Ariel kom, som det heter, in som ett helt nytt lag och lyckades stressa GIF till oreda. Plötsligt fungerade kontringarna och GIF gick bort sig i positionerna. Låt vara att GIF hade en boll i ribban i början av halvleken (jag tror det var Daniel Wesslund). Annars var det nu mest Ariel som kontrade snabbt och flyttade upp med mer folk än i första. I den 51:a minuten kom så 1-1 genom måltjuven Erik Gustafsson. Ariel fortsatte sedan att skapa farligheter, men GIF:s utmärka försvarslinje, med extra plus till Ardi Ajeti, stod emot. Ibland stack GIF upp också. På slutet jämnade spelet ut sig en aning och med lite tur kunde kanske GIF ha tryckt in ett segermål. Men några fler mål blev det inte.

Rättvist, men synd för tabellen
Totalt sett får man väl säga att det var ett rättvist resultat. GIF kunde ha avgjort i första, men Ariel kunde ha avgjort i andra. Men lite synd för tabellen var det. Hade varit roligt om GIF tagit in några poäng. Men GIF har på de fyra senaste matcherna mött tabellens tre topplag – vunnit en, förlorat en och spelat oavgjort i en. Klart godkänt. Nu väntar Tuna Södra och Besa och där ska det bara bli 6 poäng.

Domare och uppträdande
Domarinsatsen var ok i första, men delvis under all kritik i andra. Han blåste åt fel håll många gånger och höll på att förlora greppet periodvis. Ändå får man inte glömma att respektera domaren. Det är ingen idé att börja tjafsa. GIF har uppträtt exemplariskt både på och vid sidan om planen under seriespelet. Hoppas man fortsätter med det, oavsett domarinsatserna. Det gäller även i dusterna med motspelarna. Här finns heller ingen anledning att gå för långt och börja knuffas eller munhuggas efter avslutad närkamp.

Succécomeback för Idris
Jag tror att många var nyfikna på att se Idris Eliassi tillbaka i GIF ikväll efter en längre avstängning. Hur klarade han sig? Jag skulle vilja påstå att det blev succé. När jag använder det ordet så vaknar förstås protesterna. I Mönsterås får man ju inte sticka ut för mycket eller använda sådana ord om enskilda, särskilt inte om spelaren har gjort något dumt tidigare. Men alla måste få en ny chans och jag står för det. Särskilt om man betänker att han inte spelat match på två månader. Hoppas alla med blick för fotboll kunde se vilken lirare och tillgång för laget han är, så länge han spelar fotboll och inte styrs av de känslor som fotboll ibland frambringar.

Idris, som inte själv var nöjd med sin insats, utmanade hela tiden med snabbhet och fin teknik och skapade väldigt många farligheter åt GIF. Även indirekt. Många gånger drog han också på sig en klunga med Arielspelare, vilket skapade fria ytor för medspelarna. Jag är ytterst förvånad att han kunde hålla sån hög klass efter så lång frånvaro. Låt vara att orken tröt i slutet av varje halvlek. Fortsätter han så här, så blir han oerhört nyttig för GIF resten av säsongen, samtidigt som fotbollen blir lite extra kul att titta på.

Men jag tycker alla spelare gjorde en utmärkt insats i första halvlek, samt en godkänd i andra eftersom man trots allt klarade av Ariels kontringar. Ariels mål kom ju inte på en kontring, utan efter en hörna. Fint att Oskar Olsson var tillbaka, även om han inte fick så mycket speltid just igår.

Besvikelse och inställning
Jag har noterat att spelarna i GIF verkar bli oerhört besvikna så fort de inte vinner. Även när de tar en poäng. Måste erkänna att jag känner mig lite kluven till det. Kanske är det ett tecken på bra inställning att inte vara nöjd med mindre än segrar, men samtidigt får det inte drivas för långt. Fotboll ska vara roligt och gör man sitt bästa och spelar juste så kan man vara stolt.

Jag gratulerar GIF till en mycket fin första halvlek och att man försökte i andra och stod emot Ariels snabbfotade lejon.

Målgörare
Vad gäller GIF:s mål hittills i år så ser det ut så här: Daniel Skaret 3, Martin Lindqvist 3, Ako Eliassi 2, Daniel Wallin 2, Daniel Wesslund 1, Jimmy Nilsson 1, Mattias Stenfeldt 1. Spridda skurar med andra ord. Någon kanske tycker att spelare som Lindqvist och Wesslund skulle ha gjort flera mål. Men jag hävdar att de har spelat bra och är oerhört nyttiga för laget. För vissa räknas bara gjorda mål, men det är som jag ser det orättvist.

Övriga resultat omgång 9

Långemåla – Hjorted/Totebo: 2-0.
Väntat resultat, om än tråkigt för tabellen.

Fågelfors – B.O.IF: 3-3.
Förunderligt att Fågelfors ska behöva tappa poäng här. Men starkt att hämta upp underläge med 1-3 med en spelare utvisad.

Rödsle – Ankarsrum: 3-0.
Rödsle verkar ha fått ordning på spelet och blivit mer stabila. Ankarsrum förvånar negativt.

FC Vimmerby – Tuna Södra: 3-1.
Segern satt visst långt inne. Vet inte vilket lag FC mönstrade, men Tuna verkar bra på att försvara sig.

Överum - Besa: inställd.
Ställdes matchen in för att Besa inte fick ihop fullt manskap igen? Eller fanns det andra skäl? Om det berodde på Besa så börjar jag bli lite less på det. Kan man hålla på så där hur mycket som helst. Kanske bättre att dra sig ur i så fall och ge alla andra lag 3 poäng. Men nu rusar jag lite i förväg. Hoppas jag har fel och att det fanns en annan orsak

På tipset har jag dessvärre bara 2 rätt av 5 så här långt, men 1 match är ju inte spelad. För vidare tipsredovisning hänvisar jag till "Professorns" blogg där det brukar dyka upp ett inlägg inom ett par dagar.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Skulle inte kalla det där för succecomeback direkt!

Jonny sa...

Jaså, varför inte det? Du kan väl motivera.

Anonym sa...

jag tycker idris gjorde en jävligt bra match. och succe eller inte det skiter jag faktist i han var en av dom bästa på plan efter 2 månaders frånvaro. o då är de inte så lätt vänta en eller kanske 2 matcher till. då är han tbka o kommer ösa in mål

Jonny sa...

Ja, då tycker vi samma där!