15 augusti 2010

Finns Sveriges fulaste rondell i Mönsterås?


En turist ansåg att Mönsterås har Sveriges fulaste rondell.

En turist och bekant som besökte Mönsterås menade att Mönsterås måste ha Sveriges fulaste rondell. Jag vet inte om jag är benägen att hålla med honom, även om man ska ta turisters ord på allvar. Förvisso ger den under sommartid ett något risigt intryck med sina orensade buskahien (skulle inte kommunens sommarjobbare sköta det?), men jag har under mina resor i Sverige sett betydligt värre.

Ibland slår kommunerna till med obegriplig konst mitt i en rondell, ibland består dom bara av grus. I Mönsterås har man i alla fall ansträngt sig och planterat något. För mycket. Vintertid är den i alla fall ganska så vacker när man har tänt ljusen i de höga buskträden. Men nog skulle den kunna se bättre ut under sommaren. Låt buskträden stå kvar likt fyra väktare. Rensa bort buskarna. Så gräs eller plantera blommor.


Risigt värre i Mönsteråsrondellen.


Ogräset frodas i Mönsteråsrondellen.

En rondell som är fulare.

Ännu en ful rondell.

Inga kommentarer: