22 augusti 2010

Pensionat Önnergård

På Häradshövdingegatan (strax söder om parkeringen mitt emot El-Center där det idag är en frisersalong) låg förr Pensionat Önnergård. Så mycket mer vet jag inte, men pensionatet fanns sannolikt under 1960-talet.


På det här vykortet syns Pensionat Önnergård i vänster bildkant.


Jag försökte förstora den del som visar skylten, men det blev inte bra.


Här en äldre bild på huset som syns mitt i bild. Notera de två vackra gavelhusen som låg där parkeringen idag finns.


Efter Pensionatets tid flyttade Damshop in i huset. Här den klassiska neonskylten som hängde på väggen vid garnaffären.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Pensionat Önnergård,ja! (rättstavat, kan det meddelas ; eljest hördes ofta "Önnegård.) Intog min enkla middag därstädes marknadsdagen 1963. Isterband med stekt potatis, och det smakade gott, och den serverades av fru Lindgren, som förresten ännu är i livet.Tveksam om detta torde vara av intresse för allmogen ; det skulle i så fall vara för att markera att pensionatat fortfarande var i drift i oktober 1963. En alls icke liten kundkrets hade pensionatet på tidiga söndagsmorgnar då man kunde intaga öl där. Förmyndarementaliteten beträffande svensk alkoholförtäring hade beviljats vissa lättnader, och det glammades och stimmades utan bråk, och man kanske hade lättare att ta sig fram inomhus om man utrustats med radar, men det gick bra i alla fall, trots den tjocka tobaksröken! Ett ställe med liknande regler fanns nere vid järnvägsstationen i Ålem. Jo, det skulle vara intressnt att veta exakt när rörelsen lades ner, men gissar att det nog var på 1960-talet! Men det tar ju DU, Johnny, reda på, förmodar jag!
Det hälsas!

Jonny sa...

Tack för en intressant berättelse!