25 augusti 2010

Ska GIF säkra kontraktet på Hjortheden på lördag? - Försnack och tips inför omgång 18 i division 5 nordöstra

Vad krävs för att undvika kvalplatsen?
Det börjar dra ihop sig. Egentligen är ju inte de sista omgångarna viktigare än de andra, men har man inte tagit tillräckligt med poäng tidigare så infinner sig förstås en viss dramatik, särskilt kring den negativa kvalplatsen. Jag har ju tippat att IK Tuna Södra hamnar där, men när jag hade skrivit det började de vinna, så vi får väl se. Men jag tror inte Ankarsrum har sagt sista ordet än. Jag tror Ankarsrum slår BOIF i nästa omgång, samtidigt som både IK Tuna Södra och Hjorted/Totebo får stryk. Förra året krävdes det 25 poäng för att slippa kvala, men då spelades 22 matcher. I år blir det ju bara 20 matcher. 2008 krävdes 21 poäng, med då spelades 18 omgångar. De flesta år har det hur som helst krävts mellan 20 och 25 poäng för att slippa kval. Förmodligen kommer det att krävas 18-20 poäng för att komma undan i år.

Toppstriden
I toppen lär FC Vimmerby göra ett sista ryck och besegra Långemåla i seriefinalen. Möjligtvis kan det bli en kamp om den positiva kvalplatsen mellan Långemåla och Fågelfors om Långemåla förlorar mot Mönsterås i det kommande derbyt. Där kan ju vad som helst hända. Om det är samma regler som förra året så lär även de två bästa treorna från de småländska division 5-grupperna få kvala. Trean i söderfemman leder just nu ganska överlägset, men annars ligger Fågelfors bra till i den kampen, även om ju lagen i nordöstra gruppen förlorar poäng i och med att Besa drog sig ur. Hur hanterar Smålands FF den orättvisan?

Hjorted/Totebo väntar i viktig match
För Mönsterås väntar, jag ska väl inte säga en ödesmatch, men en oerhört viktig match borta mot Hjorted/Totebo. Seger i den matchen och jag skulle tro att kontraktet är säkrat och GIF kan spela ut i det kommande derbyt mot Långemåla. Vid en förlust så riskerar GIF att bli indraget i den negativa kvalstriden om alla andra matcher går extremt emot. Då kan det bli krampaktigt och nervöst.

Två lag med strulig säsong
När lagen möttes senast i Mönsterås slutade det 2-2. H/T ledde då länge med 2-0, men GIF lyckades forcera in två mål på slutet. Båda lagen har haft problem i år. H/T har dragits med skador, och eventuellt blev det nya i förra matchen. GIF har också skador på nyckelspelare och har nog inte fått spela med samma lag två matcher rad. Det har alltid skiftats två eller flera spelare eller så har man gjort positionsförändringar, vilket jag tänker mig påverkar samspelet.

Få poäng och få mål på bortaplan
GIFs bortastatistik ser dyster ut. Det är lika bra att säga som det är. En karl kan gråta för mindre. Endast en vunnen, två oavgjorda och fem förluster med målskillnaden 5-16, vilket kan jämföras med hemmaresultatet 4-2-2 och 21-15. Inget annat lag har så stor differens mellan hemma och borta. Inget annat lag har gjort så få mål borta som GIF. Förutom att GIF har haft problem borta, så verkar det som om alla andra lag finner det vara en extra rolig utmaning att försöka slå det gamla division 3-laget Mönsterås inför sin fanatiska hemmapublik. Det är väldigt roligt att åka på de här bortamatcherna, möta entusiasterna och uppleva de gamla anrika fotbollsplanerna.

Dags för andra bortasegern
Men nu är det dags att snygga till bortafacit. GIF får tillbaka en riktig målvakt, vilket naturligtvis påverkar hur man kan och vågar spela i övrigt. Och så gäller det att variera anfallsspelet, inte bara tjonga iväg bollen, komma runt på kanterna och inte falla in i promenadtempo. Så jag tror definitivt på säsongens andra bortaseger på lördag, även om det knappast blir någon överkörning. H/T har duktiga spelare och vaksamhet kommer att vara av nöden.

Tips för omgång 18 - med i toppstriden
Den observante läsaren har redan sett att jag vann även förra omgången av ”Professorns” tips. Även denna gång delade jag segern med Professorn, vilket gjorde att jag inte tog in något på honom i toppstriden. Men en vinst för mig i denna omgång och jag börjar tro på seger i tipsligan; en liten liten tröst nu när GIF inte når fyran redan i år.

IK Tuna Södra – Fågelfors 0-3
Båda lagen har mycket att spela för. Satsar på att det bättre laget ändå vinner.

IF Ariel – Överum 2-1
Snart går sista tåget för Överum som egentligen spelade riktigt bra när jag såg dem mot Mönsterås. Jag tror att Ariel skärper till sig och vinner om man klarar av Överum i första halvlek.

Hjorted/Totebo – Mönsterås GoIF 1-2
Mönsterås får tillbaka en riktig målvakt och vill göra ett definitivt ryck undan kvalplatsdramatiken. Men H/T är i desperat poängbehov, så det här kan nog bli en rejäl kamp.

BOIF – Ankarsrum 1-2
Tror att Ankarsrum tar sista chansen att klättra uppåt i tabellen.

Långemåla – FC Vimmerby 1-3
Är inte säker på att Långemåla är i god form. Vimmerby bör vinna om man är fokuserade. Men Långemåla på hemmaplan och ny läktare är ingen enkel uppgift.

Inga kommentarer: