15 september 2010

GIF avslutar mot IK Tuna Södra - Försnack och tips inför omgång 21 i division 5 nordöstra

Just nu får både fotboll och lokalhistoria stå något tillbaka eftersom all kraft går åt till valrörelsen. Hoppas ni härdar ut tills eftervalsanalyserna är gjorda. Nå, ett litet inlägg inför omgång 21 ska jag hinna med.

Har Långemåla drabbats av nervfeber?
Låt oss först konstatera att det plötsligt har blivit väldigt dramatiskt kring de båda (k)valplatserna. Långemåla såg länge ut att ha ett för stort försprång till Fågelfors, men precis som jag gissade förlorade Långemåla poäng både mot Mönsterås och Hjorted/Totebo (höstens lag?!) och nu är Fågelfors bara en poäng efter. Långemåla verkar ha drabbats av nerver, medan Fågelfors inte verkar fundera så mycket. Ska det fälla avgörandet? Trean kan också få kvala, men en andraplats ger vissa fördelar av hemmaplan i kvalet.

Överum har vaknat
I botten har det också blivit oväntat dramatiskt sedan Överum igår besegrade redan klara seriesegrarna FC Vimmerby med 3-2. Stark gjort av Överum som därmed passerar Ankarsrum i botten och nu ligger på kvalplats. Men nog är det pinsamt att Vimmerby plötsligt förlorar mot bottengänget så fort seriesegern är klar. Om man inte skickade bästa laget så känns det osportsligt. Jag tippade faktiskt att Överum skulle vinna. Överum och Mönsterås är de enda lag som tagit poäng av Vimmerby hittills i år.

Avsluta säsongen snyggt
För GIFs del handlar det om säsongens sista seriematch hemma mot IK Tuna Södra. GIF står över sista omgången då man egentligen skulle ha mött Besa. Och alla minns vi väl bortamötet mot IK Tuna Södra. En helt galen match som slutade 0-0 efter att GIF radat upp den ena supermålchansen efter den andra. Delar av matchen var det spel mot ett mål. Så nu är det dags att visa hur det borde ha gått i våras. Lite revanschkänsla! GIF är ju starka på hemmaplan och vill förstås avsluta säsongen på bästa sätt. Det finns ännu en liten teoretisk chans att hamna bland de sex bästa lagen i tabellen. Vi ska i alla fall se till att hålla IK Tuna bakom oss. Att hamna precis över kvalplatsen ser inte så snyggt ut.

Jag ställer mig helt neutral
IK Tuna Södra lär enligt ett obekräftat rykte bestå av mjölkdrickande renlevnadsmänniskor, vilket skulle kunna förklara varför laget ser ut att kunna hänga kvar i femman. Någon påstod också att de har en och annan skrävelmakare som är stor i orden men liten på jorden. Jag vet förstås inte och ställer mig helt neutral till detta utlåtande. Hög tid för GIF att visa att man faktiskt är bättre än det här lilla imponerande bonnagänget som bara hade 5 med på senaste träningen.

Många målgörare kan kliva fram
GIF lär få spela utan Idris som ju blev utvisad i förra matchen. Det är väl så reglerna fungerar. Synd, för där förlorar vi offensiv udd. Å andra sidan kan vi förstås vinna ändå. GIF har i år ganska många målgörare. Dags för er att träda fram igen. Man får komma ihåg att Tuna har mycket att spela för. Laget ligger bara 4 poäng före nyvaknade Överum. Seger mot Mönsterås och kontraktet är säkrat. Förlust och man riskerar kval.

Tips omgång 21
Förra tipsomgången gick inte riktigt som jag hade förväntat mig. Å andra sidan, lyckades jag sätta den kvardröjande matchen från omgång 15 mellan Överum och Vimmerby där jag var ensam om att tippa seger för Överum. Ett taktiskt succétips! Vi får väl se vad Professorn kommer fram till när han räknat färdigt, men i bästa fall är jag med och delar segern i omgång 15 och kan i så fall ännu en gång få häng på Professorn i tipstoppen. I så fall kan de två sista omgångarna bli mycket dramatiska. I omgång 21 tror jag på idel hemmasegrar.

Fågelfors – Ankarsrum 3-1
Två supermotiverade lag. Därför bör bästa laget vinna.

Överum – BOIF 3-1
Överum har vaknat och genom segrar tagit sig upp till kvalplats. Tror inte man ger vika nu, och absolut inte mot BOIF.

Mönsterås – IK Tuna Södra 3-1
I vårens 0-0-match var det delvis spel mot ett mål. Nu är det dags för GIF att få utdelning. GIF vill avsluta fint inför hemmapubliken.

Långemåla – Ariel 2-1
Har sett båda lagen nyligen och det här kan sluta hur som helst. Tror dock att Långemåla tar sig samman i kvalplatsstriden.

Hjorted/Totebo – Rödsle 3-1
Hjorted/Totebo är höstens lag och börjar nu närma sig den placering jag tippade i våras. Rödsle bör man besegra.

4 kommentarer:

Anonym sa...

KLART NU! Zurijha Rasidovic kommer lämna/bli sparkad från gif. Han har kontrakt fram tills december, därefter så bryts den. Vilket jag inte är så förstående för, han har byggt upp ett lag i två år varav detta år inte varit så lyckat och det är inte pga. honom utan spelarna som knappt tränar, så han har inte kunnat få ut det kapacitet som laget har! Oturligt nog så har GIF inte heller haft en lyckad säsong, mycket skador,avstängning mm vilket präglar en hel del!

Jonny sa...

Tack för infon! Vet inte vad jag ska skriva. Att byta tränare löser inte alla problem. En tränare har ju både för- och nackdelar. Zurijha brinner ju för fotbollen och GIF. Sedan kan man kanske alltid diskutera humöret och organisationsförmågan. Rätt eller fel? Jag vet inte. Då börjar väl jakten på ny tränare. Att spelarna inte tränar hade jag inte koll på. Låter ju oroväckande.

Anonym sa...

Måste säga att det var det pinsamaste jag har sett i dag på matchen en som är medlem i föreningen sitter & gör vågen när tuna södra viner & gör mål i grön/gul tröja det är sjukt hur kan han få ha hand om grejer i golf ?

Jonny sa...

Vi har ju medlemmar i GIF som har sina rötter i Tuna Södra. Det kanske var därför. Men visst är det onödigt att provocera. Jag ska skriva om matchen och lite annat efter valet. Idag saknade jag Idris och Ako.