19 oktober 2010

Första Minuten-automaten i Mönsterås 1980


1980 fick Mönsterås sin första Minuten-automat. Klicka för större format.


















Mönsterås fick sin första Minuten-automat vid Sparbanken i januari 1980. Den första Minuten-automaten i Sverige kom redan 1967, och var någon hålkortsvariant. Men det var först 1977 som man konsekvent började införa Minuten-automater i hela landet.

För egen del skaffade jag inte uttagningskort förrän omkring 1997, då banken hade tröttnat på mig och mina uttagningslappar.

Här länk till en reklambroschyr från 1980-talet.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Detta minns jag som igår, alla skulle gå till minuten stup i kvarten. Överlägsna att dom minsann hade ett plastkort. Själv blev jag med kort mot slutet av -99 & början av 2000. Precis som med datan så tyckte jag att det var onödigt. Numera är det raka motsatsen, kan inte leva utan min burk vid skrivbordet. Abstinensen blir påtaglig vid servicedax.

Jonny sa...

Ja, skaffade man sedan Yupienalle också några år senare så hängde man med.

Anonym sa...

Riktigt inne & hipp. Men om nu samhället skulle slås ut, då står vi där med skägget i brevlådan...