9 januari 2011

GIF i division 5 sydöstra - prolog

Nya länkar
Som jag tidigare har rapporterat så har GIF blivit flyttade från femmans nordöstra serie till den sydöstra. Seriespelet brukar börja i mitten av april, men Mönsteråsbloggen börjar redan nu förberedelserna inför utomhussäsongen. De gamla länkarna till lagen i division 5 nordöstra har bytts ut mot lagen i sydöstra serien. Däremot låter jag länkarna till bloggarna från Fågelfors och Ariel ligga kvar eftersom jag tycker de är läsvärda i alla fall.

En jämn serie väntar sannolikt
Inom några veckor kommer jag också att börja presentera GIFs motståndare i seriespelet. Förra året var sydöstran, bortsett från Hossmo i toppen och Möre i botten, en relativt jämn serie där alla slog alla utan någon tydlig logik. Mycket talar för att årets säsong blir än jämnare. Jag har svårt att se något överlägset topplag eller hopplöst bottenlag, även om jag förstås har en tanke om ett antal lag som det står emellan. Men sydöstra serien verkar inte ha något "FC Vimmerby", dvs inget farmarlag som kan ta in spelare från division 2 för att vinna serien.

Derbyn väntar
Jag trivdes ändå bra med de andra lagen i nordöstra serien. Men kanske blir det bäst med en flytt eftersom vi nu får spela derby mot Blomstermåla. Samtidigt gäller det förstås att inte fokusera enbart på derbyn utan se till att hantera hela serien.

Senast lagen möttes i seriesammanhang var 2007 då båda lagen spelade i division 4. Då blev det förlust med 1-2 och 1-3 - inte så konstigt kanske då GIF hade förlorat flera av de spelare som fört laget upp i fyran.

2005 spelade båda lagen i division 5. Även detta år hade GIF problem med BIK och resultaten blev 1-1 och 0-3. 2004 blev det en vinst med 3-1 och en förlust med 1-2.

Annars har det inte blivit så många matcher i seriesammanhang de senaste åren, vilket förklaras av det bekymmersamma, men tillfälliga, faktum att BIK spelat i högre serier än GIF. Tidigare var det ju i regel tvärtom, bortsett från några år på 1940- och 1970-talen. Hur som helst - det är två anrika föreningar som möts i givna folkfester. Jag lär få anledning att återkomma till äldre möten mellan GIF och BIK. Kanske kan jag snickra ihop en maratontabell.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hur ser Gifs trupp ut ? Har de tappat spelare ? Tror du att den nya tränaren kan lyfta laget ? Har de någon chans och gå upp i år ? Har de fått nya spelare ?
Tycker att du ska göra en summering över alla spelare vad de är bra på och vad de skulle kunna bidra med till truppen hade varit intressant att läsa . / Tomas

Jonny sa...

Hej!
Jo jag har redan skrivit en del om den nye tränaren som också har uttalat sig. Nyförvärven har jag också nämnt. Men visst ska jag skriva mer. Har haft lite annat ett tag, men snart blir det mer fotboll. Ska presentera GIF utförligt och gå igenom även motståndarna. Är på gång. Tack för synpunkterna!

Jonny sa...

Och så har vi ju damlaget som ju också fått ny tränare. Ska skriva om dem också, tänkte jag.

Anonym sa...

Tack själv , kommer bli roligt att läsa om bägge lagen / Tomas