29 januari 2011

Hus vid rivet kvarter























Vid parkeringen mitt emot Apoteket och El-center låg förr ett av Mönsterås mysigaste kvarter. Pö om pö fick kvarteret emellertid ge vika för den nya tiden under 1900-talet. Det här huset låg i hörnet Storgatan-Åsevadsgatan-Häradshövdingegatan. Jag tror Åsevadsgatan går rakt fram över den tomten idag. Jag hinner inte kontrollera nu, men tror huset byggdes omkring 1770. På 1880-talet bodde hamnkapten Bergström där. Senare kallades det för Rydvallska gården.


Samma hus från en annan vinkel.

3 kommentarer:

Eje sa...

Ja det var en speciell korsning på Storgatan. Någon gång efter 1974 fick jag uppdraget att titta på det som då var en tom tomthörna. I en gammal plan var det skissat en gata tvärs över tomten som kallades Rydvalls backe. Jag konstruerade en backprofil och föreslogs att den skulle byggas. Både polisen och dåvarande Vägverket avslog förslaget. Men den byggdes ändå och tur var väl det.

Anonym sa...

Tänk om det gått att rädda det här området, vilken pärla det hade varit mitt i köpingen !

Känns nästan lite tråkigt att se hur det än gång varit och vad som kunde blivit.
Nu var det några år sen jag var i Mönsterås...men låg det inte en grusparkering just här ?/Robert

Jonny sa...

Robert: Ja, ibland infinner sig ett visst vemod. Jo, det blev en grusparkering, av vissa kallad Öknen. Men längre fram blev det asfalt och mer planlagt som Eje skriver ovan.