14 februari 2011

KLT bekräftar - planer på att inte köra in i Mönsterås

Mönsteråsbloggen har tidigare skrivit om de rykten som säger att KLT har planer på att sluta köra in i Mönsterås. Steg för steg har det visat sig att det finns substans bakom ryktet. Så sent som idag skriver en person från KLT på bloggen:

Det finns ett strategiskt beslut, som alla länets kommuner har varit med och tagit, om att förkorta restiden på de sträckor där flest reser. Många pendlar från Mönsterås till Kalmar och Oskarshamn, men det är betydligt fler som pendlar Kalmar-Oskarshamn. Det är därför frågan om att sluta köra in i Mönsterås kommit upp i första läget. Hela sträckan Kalmar-Västervik är det för övrigt inte lika många som åker. Det är dock inte KLT som tar beslut om en eventuell flytt av Resecentrum till E22:an, utan det är Mönsterås kommun. / Viktor

Frågan som då infinner sig är hur Mönsterås Kommun ser på frågan. Vill man slippa bussar i Mönsterås tätort, eller anser man att medborgarna gynnas av att bussarna kör ner till stationen? Påverkas pendlingsmöjligheterna? Påverkar en flytt till E22:an Mönsterås attraktionskraft som pendlingsort? Hur påverkas småorter överhuvudtaget av att KLT gynnar de större orterna? Vem tar samhällsansvar? Stämmer det att Mönsterås Kommun har vetorätt i frågan? I så fall borde väl kommunen ha stoppat KLT när man slutade köra in i Ålem.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Tycker det är för jäkligt om inte bussarna ska fortsätta att gå IN i Mönsterås !!
Vore skoj att veta hur dom har tänkt sig i Oskarshamns kommun,Emsfors-Påskallavik-Vånevik som är betydligt mindre än M-ås,ska bussarna i fortsättningen rulla in där och ev inte i Mönsterås ??

Strömsrumsanhängaren sa...

Tänk istället på där busstationen ligger idag. Det området kunde man bygga en massa idylliska hus och ta tillvara på utsikten istället för att "Tung trafik" ska köra sönder vägarna. Locka nytt folk... Bygger de i de nuvarande arkitekternas stil då kommer i alla fall jag protestera!

Jonny sa...

Ja, det finns nog argument även emot busstrafik i Mönsterås. Jag kan tänka mig att hållplatserna i centrala Mönsterås inte spelar någon större roll om man bor på Ljungnäs eller i Mölstad. Men det finns trots allt en hel del, inte minst gamla människor, som bor centralt. Att bygga hus vid nuvarande station kan nog bli problematiskt då tågen går där och låter en hel del. Annars vore ju läget toppen.