14 februari 2011

Bristande respekt för de demokratiska komplikationerna

Vikten av att tjata
Idag tänker jag tjata. Dagens budskap har jag nämligen formulerat tidigare i ett flertal varianter. Och här finns det en poäng med att upprepa sig. Gång på gång på gång måste makthavarna få höra det dom inte vill höra, så att de inte slår sig till ro till skada för oss alla. För det är ju vi alla som utgör Mönsterås Kommun. Det är medborgarna som kommunens politiker och tjänstemän är satta till att betjäna – inte sig själva, partiet eller kommunens goda rykte.

Demokratiska komplikationer
Det är min bestämda övertygelse att den som har suttit länge vid makten bör visa respekt för de demokratiska komplikationer som med automatik alltid verkar uppstå vid långvarigt maktinnehav. Det gör man bäst genom att kliva åt sidan. Som bekant visas inte den respekten i Mönsterås. Denna respekt är särskilt viktig att visa om man är trevlig och kompetent, eftersom maktens negativa sidor då blir lättare att dölja. Att val efter val bara hänvisa till att medborgarna har valt mig är simpelt och på gränsen till intellektuellt ohederligt.

Komplikationerna består bland annat av att det bildas mer eller mindre osynliga nätverk där vissa outtalade regler praktiseras. Vissa grupper och ibland även personer gynnas, andra inte. Partiet bygger in sin politiska kultur i väggarna och på sikt kan det bli så att man sammanblandar partiets intressen med kommunens/medborgarnas.

Ett långvarigt maktinnehav medför också ofta att makthavarna lär sig kontrollera informationen och den bild av kommunen man vill visa. Jag har vid ett flertal tillfälle gett exempel på detta. På kommunens hemsida skriver man till exempel alltid om att Mönsterås ligger i topp i länet när de redan befintliga företagarna får säga sitt om företagsklimatet. Men när en undersökning visar att Mönsterås är sämst i landet på att starta nya företag, så nämns det inte med ett ord. Det är samma typ av selektiv informationsförmedling som diktaturer brukar ägna sig åt.

Ändå är det alltså inte svårt att visa på ett flertal områden där Mönsterås inte fungerar bra. Jag har redan gjort det och länkar därför bara till den artikeln. Håll till godo.

I flera länder har man insett problemen med långvarigt maktinnehav. När Urho Kekkonen hade suttit 25 år som president i Finland ändrade man helt sonika grundlagen för att begränsa framtida presidenters maktinnehav över tid. Numera kan man bara bli omvald en gång och totalt sitta som längst 12 år.

1 kommentar:

Eje sa...

Återigen är Jonny helt rätt ute. Långa maktinnehav skapar olika sätt att behålla makten men när det gäller Mönsterås kommun har manipulerandet pågått i 25 år. Något som jag har sett på nära håll både i politiken och i förvaltningen. Något som jag också har nämnt i höstas, men det finns mycket mera och jag kan ta upp ett ytterligare dimension. Nyligen var jag på kommunkontoret och fick tag i noteringar från 1995 där jag anklagades för att inte sköta arbetet och man utdelade en varning. Något som kunde helt avvisa eftersom det hela rörde sig om fejkade anklagelser för att tysta mig politiskt. Det Jonny nämner nätverket fanns där i form av personalchefen som ställde upp med ett fult uppträdande och som helt klart på uppdrag av den politiska ledningen. Det här är naturligtvis en okänd sida av kommunen. Jag tror att det måste finnas någon moral i politiken.