9 februari 2011

Nytt om Mönsteråsboken VII - tryckeriet

Igår gick boken från förlaget till tryckeriet. Inlagan och omslaget är nu färdiga. Beräknat datum för leverans tillbaka till förlaget är den 17 februari. Därefter skickas de böcker jag har beställt till mig. Om ett par veckor bör jag alltså kunna börja kontakta alla som har förhandsbeställt boken via mig.

Omslaget blev ganska mörkt/tungt och vid en första anblick kände jag mig lite tveksam just på grund av den mörka tonen och en viss känsla av instängdhet. (Tyvärr lyckades jag inte förhandla bort förlagets logo). Men ju mer jag har tittat desto nöjdare har jag blivit. Allt behöver ju inte vara så hippt och häftigt. Omslaget förmedlar enligt min mening en historisk atmosfär via gatubilden, samtidigt som omslagets övre och nedre delar ger en viss surrealistisk framtoning. På så sätt kontrasterar gatubildens tydlighet det svårtolkade och påminner om historiens komplexa natur - historien möter oss sällan klart och entydigt, utan vi ser bakåt genom filter och glasögon som både kan förtydliga och förvränga. Nå, ingen mening att skriva om något som jag inte visar. Omslaget lär bli både älskat och hatat. Det passar mig bra. Nä, förresten..."älska" och "hata" är för starka ord i sammmanhanget. Så starka känslor lär inte ett omslag väcka.

Inga kommentarer: