29 mars 2011

Brännvinsskandalen i Mönsterås II

Som jag nämnde igår var det en brännvinsskandal i Mönsterås, sannolikt på 1930-talet, där två anställda på systembolaget blandade vatten i brännvinet. Händelsen skall ha hamnat lite i skuggan av den betydligt större brännvinsskandalen i Vimmerby 1937, men de två herrarna lär ha fått skaka galler ett tag.

Av någon förunderlig anledning verkar lokalpressen inte skriva om fallet. Detta framstår som mycket underligt, då man i övrigt redogjorde i detalj för varje fall som togs upp vid tingsrätten i Mönsterås, även med namn utskrivna.

Jag pratade igår med en äldre mönsteråsare som bekräftade att en brännvinsskandal hade inträffat, men hon ville helst inte prata om saken.

Givetvis släpper jag inte historien, utan gräver vidare. Tystnaden kring fallet tyder på att minst en av personerna kan ha varit en i samhället ansedd person som skulle skyddas. Jag fick faktiskt namnen av en person för några dagar sedan, men har ledsamt nog lagt bort lappen. Jag återkommer när jag vet mer.

Inga kommentarer: