14 mars 2011

Fotboll och bögar

Fotbollsspelaren Anton Hysén, son till macho-Glenn, har gått ut och deklarerat att han är bög. Jaha. Varför berättar han det? Jag kan inte se någon anledning till varför fotbollsspelare skulle behöva gå ut i särskilda pressmeddelanden och berätta att de är det ena eller det andra som inte är relevant för insatsen på fotbollsplanen. Så snälla fotbollsspelare – jag skiter fullständigt i om ni är bögar eller transvestiter eller tillhör någon annan liten sexuell kuriositet. (Undantaget är väl om ni går igång på fotbollar, målstolpar, män i domardräkt eller bloggare med kamera och ryggsäck. Då kan det spela roll.) Inte heller bryr jag mig om ifall ni är kristna, muslimer eller med i någon crazy sekt som dyrkar fotsvett, om ni är moderater, sossar eller rent av centerpartister. Så länge det inte påverkar spelet så är det helt enkelt inte relevant. Det är bara att acceptera att den manliga fotbollskulturen är macho till 95%, och macho betyder förstås inte att man mobbar feminina bögar som tycker om att spela fotboll. Däremot tror jag inte den är lika stereotyp som vissa vill mena. Jag tror att många fotbollsklubbar jobbar mycket med spelarnas självbild och försöker hitta en bra balans mellan självsäkerhet och ödmjukhet.

13 kommentarer:

Anonym sa...

Håller fullstädigt med. Bra skrivet.
Vissa gör allt för att bli kända och komma i tidningen.

Anonym sa...

Jag lirar boll i nätstrumpor,fast jag är kille.

Anonym sa...

Instämmer!

läsaren sa...

Om du nu skiter fullständigt i om fotbollsspelare är bögar eller inte, varför blir du då så upprörd över att en (1) fotbollsspelare berättar att han är homosexuell?

Och på tal om stereotyper tycker jag att ditt blogginlägg är fullt av sådana. Du buntar ihop bögar med transvestiter och andra "sexuella kuriositeter" och antyder en liten farhåga om att de skulle gå igång på dig där du står vid sidan av planen med ryggsäck och kamera. Senare i inlägget skriver du om "feminina bögar" som om alla bögar vore feminina.

För dig som medelålders heterosexuell man spelar det förstås ingen roll om någon är bög eller inte i ett fotbollslag du tittar på. Men du kanske borde tänka på att ditt perspektiv knappast är relevant för att bedöma om det är nödvändigt för en ung fotbollsspelare att komma ut som bög eller inte. Varken du eller jag har någon aning om vilka demoner de fajtas mot, men jag har i alla fall insikt om att jag saknar insikt.

Jonny sa...

Eftersom jag har en väldigt avslappnad inställning till sexuella minoriteter så förstår jag inte varför media gjort en så stor grej av att en fotbollsspelare är bög. Det är helt oväsentligt, och borde vara det för alla. Sedan är det väl ofta tyvärr så att sexuella minoriteter har svårt för humor och ofta saknar självdistans. När jag skrev om att gå igång på det ena och det andra så var det H-U-M-O-R. Jag har inte skrivit att alla bögar är feminina. Det var bara ett exempel. Ha det så gott.

Anonym sa...

http://blogg.aftonbladet.se/bankoniva/2011/03/big-gay-heart-iii

Ger kanske en förklaring till ditt ifrågasättande av vikten att komma ut som homosexuell i idrotten...

Jonny sa...

Ok, tack för länken. Jag läser gärna åsikter som jag inte delar. Mitt ifrågasättande bottnar bara i att homosexuell läggning är oviktigt för hur man agerar på planen. Jag är inte helt övertygad om att det är känsligt att vara bög i svensk fotbollskultur.

D .R Axel sa...

Lynn Anderson hade stor framgång med "Rose Garden!" (redan nu reserverar jag mig ; stavfel kan förekomma i detta inlägg) Står det inte i texten:"I bög your pardon?"

läsaren sa...

1. Det är första gången en svensk manlig fotbollsspelare kommer ut som bög på en offentlig arena. Inte så konstigt att media gör en stor grej av det, med andra ord. Inte konstigare än att första potatisskörden på våren blir en nyhet.
2. Ofta så att sexuella minoriteter saknar humor och självdistans? Så humorn och självdistansen får man genom sin sexuella läggning? Stereotyperna haglar återigen. Varför hyckla om du har en avslappnad inställning till sexuella minoriteter när det på så många sätt är uppenbart att du inte har det? Din inställning är väl bara avslappnad så länge du slipper se eller höra talas om några homosexuella?
3. Jag tillhör ingen sexuell minoritet, vilket alla som läste min kommentar och besitter något slags läsförståelse borde ha förstått.

Jonny sa...

Läsaren. 1. Har jag skrivit att du tillhör en sexuell minoritet? 2. Var vänlig tillskriv mig inte åsikter jag inte har framfört. Du spekulerar hej vilt om mina åsikter under punkt 2 i ditt inlägg. 3. Jag är inte så himla kreddig och pk, utan vågar har den åsikt jag har. Låt fotbollen vara en frizon för såväl politiska, religiösa och sexuella debatter. Jag förstår inte hur den åsikten kan göra dig så ilsk. 4. Min erfarenhet är att det ofta finns en överkänslighet hos sexuella minoriteter för humor om just sexuella minoriteter. Det kan kanske förklaras av deras utsatta position, men är ingen ursäkt för att överreagera.

Andy sa...

Är det bara fotbollssverige som är så homofobiskt? Bara för att Glenns Pajk är först ut - om han nu är först ut, vilket jag har för mig att han inte är - kanske det är så att han är den enda som har haft tillräckligt nyhetsvärde att skriva om. Vem bryr sig om Stig i Trekanten (haha förlåt, var tvungen) är homo eller inte? För övrigt tror jag inte att det en homosexuells största rädsla innan man ska outa sig är hur grabbarna i laget ska ta det.
_______

3. Alla som besitter något slags läsförståelse kunde se att det inte var någon homofobi i J's inlägg.

D.S Ernst. sa...

I all hast famlar jag efter SAOB, och finner där under ordet "bög" följande: (oj då, parentesdags igen. De första delarna av SAOB är bra för de som vill vara FÖR ett stabilt språk)

"BÖG , r. l. m.?
[jfr sv- dial. böj, skinnsäck](†) knifslida af skinn? 2. Tälg Knifwar, med bög. VLärovBibl. Gahms fört. på sitt bo 1784-"

Senare tiders betydelse av ordet undandrar sig min bedömning. I sitt kända verk "Med Dalälven från källorna till havet" nämner Karl-Erik Forsslund ordet vid åtminstone ett tillfälle, nämligen i den delen som behandlar "Älvdalen!" Häri skildrades den vådliga färden då Karl XIV Johan:s sarkofag forslades från Älvdalen till Gävle. På tvenne slädar skedde transporten, men om allt detta skall jag inte förtälja. Dock beskriver författaren hurusom "dragarna", in alles omkring 300 man, tydligen inte åt eller lagade mat tillsammans, "utan var och en hade sin bög!"
Nu får ni tolka allt detta , var och en. EN tolkning är SAOB:s , men visst finns det ett alternativ! Kanske Karl-Erik Forsslund hade prekognitiv förmåga, och "visste / kände på sig" att det skulle komma någon variant av förening och/eller rörelse gällande så kallade "sexuellt likaberättigande." Det lär finnas en bokstavsförkortning för denna, men eftersom jag är främmande för ämnet vet jag inte vilka! Däremot känner jag till det svenska alfabetet, som sedan 2006 har 29 bokstäver. "W,w" har nu (nämnda år) godkänts av "Akademien!" Att vi drabbats av 3/29-analfabetismen vet vi ju alla som fastnat eller rör oss i "nätet", i vilket bokstäverna "Åå,Ää och Öö" eliminerats i vissa avseenden. Pladaskfallandet för "inglish" är oförklarligt.

Andy sa...

Bokstavskombinationen du söker är säkert HBT (Homo, Bi & Trans).
Vad gäller språket anser jag att man inte kan säga att pladaskfallandet för engelskan är enbart av ondo. Man skulle ju kunna se det som en generations önskan att uttrycka sig mer mångsidigt. Med sitt tunna ordförråd bjuder inte svenskan riktigt upp till dans där.