23 mars 2011

Kända författare från Mönsterås

Som jag nämnde igår har jag infört en historisk frågehörna på Mönsteråsbloggen. Läsarna får skicka frågor om Mönsterås historia och så lovar jag att försöka svara. Redan igår kom första frågan från Maria som undrar: Vilka är de kändaste Mönsterås-författarna genom tiderna, och vad har de skrivit?

Det var en intressant fråga som jag ska försöka besvara, även om jag inte är expert på ämnet.

Spontant kommer jag att tänka på två författare som är kända utanför Mönsteråsbygden, samt några lokalt kända.

1. Prästen och författaren Jacob Wallenberg (1746-1778) hann bara bo några månader i Mönsterås innan han avled, men bör kanske ändå nämnas, även om hans anknytning till bygden inte var särskilt djup. Mest känd är han för sin humoristiska reseskildring ”Min son på Galejan” som utgavs efter hans död 1781. Originalmanuskriptet finns i Linköpings stiftsbibliotek. Den speglar hans erfarenheter som skeppspräst då han fick åka ända till Kina. Wallenberg hade skrivit en del under pseudonym och det enda verk som gavs ut under eget namn under hans livstid var dramat Susanna som fick fint pris av Kungliga vetenskaps- och vitterhetssamhället. Wallenberg brukar alltid omnämnas när man tar upp 1700-talets litteratur i Sverige.


Min son på Galejan av Jacob Wallenberg.




















2. Carl Boberg (1859-1940) är förstås mest känd för psalmen O, Store Gud, men skrev även många andra psalmer, diktsamlingar och prosa. Några böcker av Carl Boberg är: Ur lifvet – för lifvet (?), Din ungdoms kärlek (?), Kapten Rollas sista färd: En varnande spegelbild. Några drag ut Stockholmslifvet (1890), David Isais son: En förebild för unge män (1890:2 uppl), Hvad skall man bli?: Ungdomens vigtigaste fråga. Några tankar tillegnade de unga (1891), I moll och dur: blandade dikter och sånger (1892), Bilder och drömmar: Nya dikter och sånger (1895), Fyrbåksstrålar: vers och prosa tillägnad ungdomen (1896), Aftonskyar: blandade dikter och sånger (1900), Ungdomens lifskällor: ett ord till de unga (1901), Ax och blåklint (1902), I frälsningsfrågan (1904), Afsides: korta stycken för den enskilde (1905), Återsken: nya dikter och sånger (1906), Rön och frön: vers och prosa tillägnad de unga (1908), Var vid godt mod (1910), Tro och tal (1910), Skrifternas tröst (1910), Hjärtat (1910), Hafven ingen omsorg (1910), Glimtar ur lifvet: berättelser och sånger (1910), Fåfäng på torget (1910), Till de lidande (1911), På öde tomter : berättelser och sånger (1911), Skilda kväden (1913), Är det synd att livförsäkra sig (1931).


En av Carl Bobergs diktsamlingar.













Bland mindre kända lokala författare skulle jag vilja lyfta fram Eric Nygrens teateruppsättningar – Timglaset (som under många år uppfördes vid Kronobäcks klosterruin) och Munken från Kronobäck (som utspelar sig under Dackeupproret), även om jag är osäker på om de trycktes officiellt. Stranda Hembygdsförening har i alla fall teaterstyckena i stencil. Biblioteket tror jag också har ett ex av i alla fall Timglaset. Båda pjäserna utspelar sig på 1500-talet och håller enligt min mening hög klass.

Nämnas kan också Nils Söderbäcks fina diktsamlingar. Andra lokala diktare är Lennart Alpfjord och Stina Carlsson.


Nils Söderbäck skrev fina diktsamlingar.


















Vidare har vi några författare inom det vetenskapliga området som kan nämnas. Mest känd är kanske Ivar Modéer som kom från Mönsterås och slutade som professor i Nordiska språk i Uppsala. Han gav under sin levnad ut flera vetenskapliga böcker och artiklar av hög klass.

Harry Netzell, med viss anknytning till bygden, har gett ut några historiska böcker, bland annat en om Carl Boberg. Avslutningsvis vill jag nämna Gösta Perssons lokalhistoriska böcker om Fliseryd som är vackert skrivna, exempelvis Strövtåg i Emådalen, Under hängbjörkens slöja och Fliseryd, vår barndoms bygd.

Läsekretsen kanske kommer på fler författare från Mönsterås med omnejd.

Inga kommentarer: