21 maj 2011

Efterlysning - extraordinära händelser (spökerier, UFO:n, helanden etc)

Jag fick en fråga om jag ville skriva om paranormala fenomen från Mönsteråsbygden. Problemet är att det går lite trögt med materialinsamlingen. Så om du har några berättelser med anknytning till spöken, UFO, bönesvar etc, så får du gärna mejla mig på joni7229@gmail.com Riskasten och Elgerumsgården har jag redan skrivit om.

I det gamla bondesamhället hade man inte samma tydliga uppdelning i naturligt och övernaturligt som i dagens samhälle där vetenskapen sätter agendan för hur världen skall uppfattas. Men i bondesamhället var det övernaturliga naturligt och en självklar del av verkligheten, inget utöver eller bortom. Gud, mirakel, tecken, varsel, spöken, häxor och skogsväsen ingick i gemene mans världsbild. Idag betraktar man det ofta lite von oben och överlägset. Men när man ska skriva historia ska man inte döma utifrån dagens dominerande synsätt. Människor som har upplevt något skall tas på allvar, även om man förstås kan göra en kritisk granskning.

2 kommentarer:

D.S Ernst sa...

Hej! Ja, min gode Jonny ; udda företeelser av detta slag förekommer , och för att de skall godtagas av vetenskapen ställs det visst krav på att de skall kunna upprepas. Ja, icke mera om det.

Hörde vid ett flertal tillfällen att det skulle förekomma/förekommit vissa företeelser/skeenden i ett rum Kråkerum, men jag vet inte ens vilket av de båda "Kråkerummen" det rör sig om. Det borde andra känna till! En ännu i Mönsterås levande/boende varele lär ha vistats i detta rum nattetid, men i efterhand inte velat omtala vad han upplevt där! Observera att detta är så kallad "hörsägen" eller vad man skall kalla det ; det är ett antal år sedan detta berättades mig. Om jag händelsevis träffar varelsen i fråga skall jag fråga vederbörande om händelsen.

Hälsning!

Jonny sa...

Tack för tipset! Kanske finns det en koppling till Vita frun på Västra Kråkerum. Vad gäller spökeriernas sanningshalt så är det svårt och kanske onödigt att ta ställning. Vissa är så uppenbart snurriga att det knappast kan stämma. Andra berättelser kommer ju från trovärdiga människor. Med de kriterier som vetenskapen har så återstår nog en hel del av verkligheten.