8 augusti 2011

Fulfotbollens triumf – IFK Kåremo 1 – Mönsterås GoIF 0

Roligare än så här blev det inte.

Sommaruppehållet hade inte gjort GIF gott
Den trista rubriken återspeglar matchen väl. Sommaruppehållet hade inte gjort GIF gott och IFK Kåremo är ett lag som inte passar GIF alls. Av det fina spel GIF visade upp före sommaruppehållet fanns idag inte mycket kvar. Kåremo var ju på pappret det sämre laget, men lyckades få ut max av sina spelare rent taktiskt, medan GIF knappt fick ut hälften. Därför tog Kåremo säsongens första seger på hemmaplan. Fulfotbollens triumf!

GIF skapar de första chanserna
GIF skapade dock matchens första riktigt heta chans. Marre slog en långboll mot Jimmy som passade bakåt till Idris som fick på ett skott som tvingade målvakten till en kvalificerad räddning. Kort därefter sköt Ako en lurig frispark, men bollen strök utanför stolpen.
Kåremo kom förbi på högerkanten
Kåremo var inte helt ofarliga och lyckades komma förbi på GIF:s högerkant oroväckande ofta. Den kanten har ju sett stabil ut ett par matcher, men inte ikväll. Ett par slarvpass från GIF orsakade också onödiga chanser för Kåremo. Särskilt vid ett inspel hade GIF extrem tur när Kåremo i princip hade öppet mål.

Fulspel
GIF försökte rulla boll, men körde hela tiden fast i ett Kåremo som byggde på brutalfysik. Jag påstår inte att Kåremo spelade brutalfotboll, men man har ett starkt lag som hela tiden spelar på gränsen. Till och från blev det fult spel, även om GIF inte klev undan.
Segermålet
Så kom då det som skulle bli Kåremos segermål. Kåremos målvakt skulle skjuta ut bollen och var vänlig nog att förvarna GIF om att han tänkte sig en skarv. Bollen gick i en båge, landade på huvudet hos en Kåremospelare som…just det…skarvade bollen vidare till en gubbe i straffområdet som fick bollen förbi GIFs målvakt efter vad jag skulle vilja påstå var en kommunikationsmiss mellan målvakt och backlinje.

Räddning på mållinjen
Matchen fortsatte sedan med ganska slarvigt spel från båda håll. På slutet fick GIF en farlighet i straffområdet, men en Kåremospelare räddade på mållinjen. Ytterligare ett par halvchanser byttes innan domaren blåste av för halvtidsvila.
Offensiv omstuvning
Inför andra halvlek gjorde GIF en offensiv omstuvning då Idris flyttades upp som forward samtidigt som Damir tog hans högerbacksposition. GIF höjde tempot lite, men när man närmade sig straffområdet tog det i regel stopp. Kåremo hann av någon anledning ner med nästan hela laget och då blev det förstås svårt. En gång kom exempelvis Linkan helt ensam mot sju Kåremospelare. Han hade ingen att passa till.

I och med att GIF försökte trycka på så kunde Kåremo komma i några farliga kontringar som dock avstyrdes i sista stund.
Irriterat
Matchen blev allt fulare ju längre den gick och spelare blev ibland liggande ganska länge, oftast GIF-spelare.

Ett par riktigt farliga chanser
GIF skapade dock ett par riktigt farliga chanser. Först var det Idris som avancerade och fick in en fin boll i straffområdet till Linkan som i princip bara skulle stöta bollen i mål, men den gick precis utanför. Idris fick också på ett riktigt bra skott men bollen gick utanför. Något senare fick Wallin till ett fint inlägg som Idris kom högst på. Jag höll precis på att anteckna kvitteringsmålet, när bollen retfullt strök just över ribban.

Naivt anfallsspel
Nä, det ville sig inte alls ikväll. Ska man besegra ett fysiskt urstarkt och hembackande lag som Kåremo så måste man spela rörligt med variation. Nu blev anfallsspelet alldeles för naivt och man lyckades inte luckra upp Kåremos backlinje. Och när chanserna kom så gjorde man inte mål. Kåremo däremot fick ut det bästa av den trupp man har. Det är också en bedrift. Men snyggt var det inte. GIF måste komma på hur man ska besegra lag som spelar fulfotboll.
Ingen tilläggstid trots maskning
Domaren gjorde väl så gott han kunde, utan att direkt övertyga. Han blåste lite som det föll honom in. Och i den meningen var han konsekvent matchen igenom. Synd dock att han inte lade till ett par tre minuter pga alla småskador och maskningar från Kåremos sida. Nu blåste han av efter 90 minuter.
Det är bara att lägga den här trista matchen bakom sig och hoppas på roligare fotboll på lördag. GIF kan betydligt bättre.

Min sämsta fotbollsbild någonsin. Men typisk för matchen. En GIF-spelare ligger på marken. Det tog tvärstopp utanför straffområdet.

Ekeberg
Kåremos hemmaplan Ekeberg är ju ganska anrik och det var en riktigt trevlig plats. Fotbollsplanen hade intressanta kullar och vågor, även om gräset såg bra ut. Noterbart är att den lilla föreningen har ganska stora träläktare, när betydligt större föreningar nöjer sig med en och annan träbänk. Korven smakade som den skulle och kaffet gjorde i alla fall mig pigg. Extra plus för det stora utbudet av korv, hamburgare och till och med mos.







Resultat ikväll omgång 13
Kåremo – Mönsterås 1-0

Kommentar: Se referat.

Glömminge – Ängö 1-4
Kommentar: Trodde på oavgjort, men Ängö var väl helt enkelt bättre.

Rockneby – Mörbylånga 4-0
Kommentar: Som jag trodde seger för Rockneby, även om jag trodde Mörbylånga skulle ha viss chans.

9 kommentarer:

Hemmasupporter sa...

Jag kan väl hålla med om att det inte var någon direkt gladfotboll som det bjöds på från Kåremos sida, men vad tycker du om de TRE solklara straffarna, i alla fall i mitt tycke, som Kåremo blev berövade på?
Kul med ett längre referat!

Jonny sa...

Jo, det borde jag kanske i ärlighetens namn ha nämnt. I alla fall en straff. De andra var väl gränsfall.

åskådare sa...

Hej! Trevligt med en analys av matchen, alltid kul att läsa även om reflektionerna är personliga.

Undrar lite kring det du skriver att Mönsterås i grund och botten har en mycket bättre trupp än Kåremo. Ställer man gårdagens startelvor mot varandra skulle jag varje dag i veckan välja Kåremos målvakt och backlinje framför den Mönsterås ställer på plan. Mittfältet däremot är Mönsterås starkare och mer kreativa. Sedan tycker jag att det väger över till Kåremos anfallspar då de på egen hand lyckas skapa en rad farliga chanser och oroar varje gång de kommer rättvända, medan Mönsterås dito istället mer agerar mottagare och spelar tillbaka till rättvända mittfältare.

Räknar man då spelare väger det över för Kåremo enligt mig. Vad tänker du om det?

Sedan att speliden skiljer sig åt mellan lagen är en annan femma.

Hemmaspelare sa...

Jag håller med om det mesta du skriver. Men en sak förstår jag inte. Du verkar antyda i inlägget att hemmalaget spelar fult och att det för det mesta var Mönsteråsspelare som låg ner. Statistiken talar sitt tydliga språk tycker jag, Mönsterås 2 varningar, Kåremo 1 varning, och den var för maskning..Fotboll handlar om så mycket mer än skönspel och klackar. Speciellt i dom här divisionerna.. Kul med referat annars! :)

Jonny sa...

Tack för kommentar! Ja, jag spetsar väl referaten lite och sätter vissa saker under förstoringsglas. Det är för att det ska bli lite underhållande. Men för att vara helt ärlig. GIF:s backlinje är ung och under utveckling. Plus till Kåremo där. Mittfältet går till GIF. Så långt är vi nog eniga. Sedan tror jag ändå att GIF borde vinna forwardskampen om Linkan och Idris får spela där framme (vilket Idris inte fick i första), men visst...Kåremo hade också ett par rackare. Jag trodde att mittfältet skulle bli avgörande.

Jonny sa...

Tack för kommentar (Hemmaspelare). Jag är förundrad att GIF fick fler varningar för fult spel. Matchen blev enligt min mening lite ful med tiden, vilket jag uppfattade berodde på Kåremos fysik och kämpaglöd. Men GIF klev ju inte undan och var förstås nte oskyldiga de heller för att nu uttrycka mig diplomatiskt.

Jonny sa...

För att förtydliga så ingen blir ledsen: Enligt min mening var Kåremo betydligt fysiskt tuffare än GIF. Man spelade inte brutalt, men tufft nära gränsen, vilket säkert bottnar i att man har fysiskt starka spelare. GIF vägde lite lättare och missgynnades av det fysiska spelet. Med fulspel menar jag alltså detta + tendensen att backa hem med många spelare.

Anonym sa...

det spelet Mönsterås hade var Kåremo inte ens i närheten av, det var vackert fotboll, dem hade tur flera gånger, helt enkelt bollen ville inte in, Mittfältet var bra på alla sina håll. men enda som saknades idag en målskytt o det hade mönsterås inte denna dag, tyvärr. men annars vart det ett fint fotboll av mönsterås o tekniska spelare,,

Jonny sa...

Ja, nog tycker jag att GIF spelade vackrare fotboll. Ändå tycker jag inte GIF var i närheten av det spel man hade mot Rockneby och Ljungbyholm.