12 september 2011

Försnack och tips inför omgång 20 av division 5 sydöstra

Den här veckan delar jag upp försnacken – ett för herrarna och ett för damerna. Herrarna blir först ut denna gång.

Mer jäklar anamma
När jag anlände till GIF:s match i lördags var det en kvart kvar. Det första jag fick se var när en av GIF:s renhårigaste spelare gav en SSG-spelare en knuff så att han föll omkull som en fura i höststorm. Jag hörde också att en annan spelare, vanligtvis med sans och integritet, hade skällt på tränaren, lämnat planen och åkt hem. Inga av dessa beteenden är att rekommendera och är sannolikt ett tecken på den pressade situation GIF är i just nu. Men ändå – missförstå mig rätt - det är lite jäklar anamma jag har saknat i år. Ta med den här frustrationen och energin in i de sista tre matcherna och gör effektiv fotboll av den, så kommer kontraktet att räddas. Ja, bli lite förbannade. Lite mer vi mot hela världen. Till och med Mönsteråsbloggarn har övergett oss och går hellre på damfotboll!

Våga utmana
Jag tänker inte ställa herrlaget mot damlaget, men en jämförelse kan jag inte undgå att göra som inte kan bero på annat än självförtroende. När damerna spelar så har jag lagt märke till att anfallande spelare vågar utmana motståndare. Ibland lyckas det, ibland inte. Men när det lyckas blir det farligt och ofta mål. Jag såg det gång på gång i lördags. När jag lite senare samma dag såg herrarna anfalla så utmanade man inte och gick mot mål, utan man stannade upp och spelade bakåt (och jag har sett det flera gånger i år). Man såg inte ut att tro på sin förmåga att dra en motståndarback, trots att jag är övertygad om att det skulle ha lyckats minst varannan gång. Men nu med tre omgångar kvar så måste man våga misslyckas. Det är ju ingen som pekar finger om motståndaren gör en snygg brytning. Den som vågade får ändå pluspoäng. Våga utmana och visa alla gnällspikar att ni inte hör hemma i sexan. Då kommer kontraktet att räddas.
Chanserna är stora
Med tre omgångar kvar ligger GIF på nedflyttningsplats till division sex. Visserligen tog GIF en poäng senast mot SSG, men eftersom alla andra resultat gick emot så åkte man ändå ner en placering. Men den poängen kan i slutskedet ändå visa sig värdefull. Dessutom är det bara en poäng upp till kvalplats och fyra poäng till säker mark. De två lagen framför har dessutom sämre målskillnad än GIF.

GIF har kvar att möta Glömminge, Blomstermåla och Rockneby. Ser man bara på motståndet så borde GIF kunna ta i alla fall sex poäng. Men två av matcherna spelas på bortaplan och GIF är seriens i särklass sämsta bortalag med bara fem tagna poäng. Men kan man bryta den trenden så är varken Glömminge eller Rockneby några omöjliga lag att besegra. Båda lagen besegrades hemma och Glömminge är dessutom i en rejäl svacka och verkar ha skadeproblem på nyckelspelare. Med rätt inställning så vinner GIF dessa matcher.

Hemmaderbyt mot Blomstermåla ruvar också på en liten GIF-skräll. BIK är inne i en rejäl svacka och säg den dag i veckan då GIF inte ger 200% mot Blomstermåla.

Läckeby som just nu ligger en poäng före på kvalplatsen har kvar SSG, Glömminge och Blomstermåla och jag tror man kan få problem i varenda match där faktiskt. Därför är det så viktigt att GIF verkligen inser att man ännu har chansen.

Jag försöker nu se möjligheterna för att undvika division sex nästa säsong. Nu är det egentligen för tidigt att analysera vad division sex skulle leda till. Men hotet om sexan kan vara en drivkraft så god som någon. Man brukar tala om spelarflykt, att ingen vill spela i sexan då motståndet är för dåligt och att man inte utvecklas som spelare. Ja, kanske det, men var ska spelarna ta vägen då? Tror inte man är så attraktiv på spelmarknaden om man varit med och spelat ner GIF i sexan. Nä, för de flesta vore nog GIF det mest sannolika alternativet trots allt, även om det tär hårt på fotbollsdrömmarna att få börja om i sexan. Dessutom tycker jag att det ligger en moralisk förpliktelse i att man inte överger ett sjunkande skepp som man jobbar på.

Men nu är vi alltså inte där än. Jag har i det här inlägget försökt måla upp en bild av att GIF trots allt har möjligheter och chanser kvar.

Tips omgång 20

SSG – Läckeby 3-2
Kommentar: Läckeby har mest att spela för och har visat god moral i de senaste matcherna. Ändå föreställer jag mig att SSG är ett bättre lag som vill ge hemmapubliken en seger.

Rockneby – Böda/Högby 1-2
Kommentar: Böda/Högby är i fin form och vinner knappt.
Ljungbyholm – Kåremo 2-2
Kommentar: Tror Ljungbyholm gör allt för att ta sig ur svackan. Kåremo övertygar stort just nu, men här blir det bara en poäng.

Ängö – Mörbylånga 3-1
Kommentar: Två högmotiverade lag, och om två lag är lika motiverade så blir det kunnandet som avgör.

Glömminge – Mönsterås 1-2
Kommentar: Glömminge har en svacka och ligger där man ligger i tabellen, medan Mönsterås är i desperat behov av seger.

Blomstermåla – Norra Tång 3-0
Kommentar: Blomstermåla är inte i form, vilket gör att man bara vinner med 3-0. Förresten - ni missar väl inte Blomstermålatränarens egna matchreferat. Blod, svett och tårar i litterär förpackning.

De senaste tre åren har jag bevakat 50 seriematcher med herrarna och 9 med damerna.

Inga kommentarer: