12 september 2011

Mardröm måndag - läs och inse att du har haft en bra måndag

Läs och inse att du har haft en bra måndag

Utanför bilen med motorn på tomgång
Regnet öste ner när jag klev ut genom dörren kvart över sju i morse, men regn påverkar inte mitt humör nämnvärt. Efter att ha lämnat dottern på fritids skulle jag skjutsa ner frugan till stationen. I normala fall en rutinprocedur. Men på något förunderligt sätt gick allt fel. Plötsligt stod både frun och jag utanför bilen, motorn igång, men med bildörrarna låsta. En lätt ilning av panik gick genom kroppen. Men så kom jag på att jag nog hade sett reservnyckeln hemma i nyckelskåpet.

Frenetiskt klickande och jämfotahopp
Efter en liten promenad i ösregnet så återkom jag glad med reservnyckeln. Men när jag tryckte på den lilla knappen som ska göra att dörrlåsen går upp elektroniskt så hände ingenting. Jag tryckte allt mer frenetiskt på bilnyckeln och började snart även hoppa jämfota av ilska (ungefär som John Cleese). Men elektroniken fungerade uppenbarligen inte när motorn var igång.
Kortslutning i hjärnan
Om inte hjärnan redan hade varit överhettad så hade jag kanske kommit på att man kan sticka in bilnyckeln i dörren och låsa upp manuellt, men det kom jag alltså inte på. Däremot lyckades jag bryta upp bagageluckan varpå jag började krypa inåt i bilen. Halvvägs in i bilen på alla fyra kom jag i alla fall på att man nog kan dra upp en plopp vid bakdörren, för att på så sätt komma lättare till framsätet, för att slippa ta vägen över handbroms och växelspak. Därmed backade jag så sakteliga ut igen. Hoppas inga lärare på väg till skolan såg mig, för då kommer en stor del av nästa lön att gå till att tysta vittnen.

Mer strul
Därefter körde jag frun till stationen varvid hon kom på att hon glömt arbetsnycklarna hemma, så det blev ilfart hem igen.
På jobbet skulle jag sedermera försöka lugna ner mig med lite kaffe, men plötsligt började kaffebryggaren hosta och fräsa. Kaffet hade börjat rinna över kanterna där man sätter kaffefiltret. Jag hade nämligen glömt att sätta dit locket till kaffekannan och då rinner inte kaffet ner.

Nu har jag lunch och gömmer mig i en vrå på kontoret där inget ont kan komma åt mig.

Inga kommentarer: