25 januari 2012

Folke Lundgrens trappuppgångsmålningar


Jag fick ett tips om att det skulle finnas trappuppgångsmålningar av Folke Lundgren på Storgatan 71 (tack Thommy!). Idag fick jag några minuter över och begav mig dit med kameran. Folke Lundgren har ju även gjort väggmålningar på Pionjärgatan 4, i gamla tändstickfabriken och i några av de gamla Oknöstugorna.

Längst ner möter denna målning som visar södra delen av nuvarande Storgatan som den såg ut omkring 1920.

En fin vy från hamnkvarteret.

Oknö?

Vid Oknöström, står det. Det stämmer säkert, men jag får det inte att stämma riktigt. Fast bron kanske gick lite annorlunda då.

Storgatan 71.

3 kommentarer:

D. S. Ernst sa...

Hej!
Fina målningar!
Beträffande " Vid Oknöström:"

Det är ju beklagligt att verkligheten inte kan anpassa sig till Lundgrens målningar!"


Hälsningar! D. S. Ernst.

Basse sa...

Jag bodde i 71:an en period.Vore intressant att veta lite historik om den. Kommer ihåg att allt var snett o vint.Men fina gamla kakelugnar o 2.70 i takhöjd nere.I trapphus 2 mot rondellen kunde man komma upp på vinden till vad jag tror var pigbostäder med små rum med vask,Sen fanns det en central toalett i mitten.I övrigt oinrett.Tror att trapphus 2 var för tjänstefolket.Sen tror jag att lägenheten till höger har en smal trappa ner till ett källarutrymme som jag tror har varit varuintag eller dylikt.

Stefan Pettersson sa...

Mina farföräldrar hade en tavla på Oknöström (tror att det var olja på masonit).

Om jag minns rätt så såg det ut precis som väggmålningen. Så lika att antagligen samma förlaga använts till båda.

Jag frågade någon gång i yngre tonåren om det verkligen var Oknö för jag kände inte igen mig. Fick svar att "så såg det ut då".