13 januari 2012

Skärvor av gravstenar

Häromdagen skrev jag om ett gammalt skulpterat stenhuvud som hittats vid Stohagen på Bössemåla marker nordväst om Torp i Mönsterås socken. Jag funderade lite om huvudet kunde kopplas antingen till Bos kapell eller den muntliga traditionen om ett kapell för vägfarande vid Stohagen.

I närheten av stenhuvudet hittades även delar av gravstenar i en murstock. Gravstenarna hade alltså återanvänts. Kan gravstenarna en gång ha funnits på den kyrkogård som tillhörde antingen Bos kapell eller det kapell som eventuellt kan ha funnits vid Stohagen, eller kan de dateras senare? Spontant får jag ingen medeltidskänsla av dessa skärvor, men osvuret är nog bäst.

Jag har kontaktat Kalmar Läns Museum som snart kommer för att undersöka de gamla fynden. Kanske kan de hjälpa till att finna sannolika sammanhang. Ett stenhuvud och gravstenar inom samma område kan ju tyda på något.

Den ena delen av de hittade gravstensskärvorna. Den övre bokstavskombinationen förvånar något. Vanligtvis brukar det stå IHS (Jesus eller Jesus, människornas frälsare eller som allmogen sa Iesus Herrans son), men här står det IIS. Därefter står det om jag ser rätt HVST, vilket jag tolkar som hust = hustru. Sedan tror jag det är bokstäverna EP. Men jag känner mig osäker på betydelsen. Gravstensinskriptioner är inget jag har sysslat med. Kan översta raden möjligtvis syfta på ett mansnamn med genitiv-s, exempelvis Ingmar Ingmarssons. I så fall skulle gravstenen avse II:s hustru EP.

En del av en annan gravsten som hittades i samma murstock.

Inga kommentarer: