26 februari 2012

Godkänd första träningsmatch av GIF


Rudas målvakt tvingas till en kvalificerad räddning i matchen mot GIF.

GIF i första träningsmatchen
Idag var det så dags för första träningsmatchen för Mönsterås GIF. Fajten började förvisso okristligt tidigt – redan 09.15, men jag begav mig i alla fall till Högsby för att se hur man skulle hantera division 6-laget Ruda IF, som är mitt favoritlag efter GIF.
Nya spelare
Det jag var mest nyfiken på att se var om man skulle kunna se några tendenser, samt att få se de nya spelare som GIF har fått. Resultatet är ju mindre viktigt i försäsongsmatcher, även om man inte ska underskatta dess betydelse för självförtroendet. Hur såg det då ut?

Ruda bättre än förra året
Det första jag glädjande nog noterade var att Ruda såg betydligt bättre ut än förra säsongen, även om målen droppade in sista delen av matchen. Under första halvlek lyckades Ruda till och med etablera ett visst tryck på GIF:s planhalva periodvis, låt vara att det var under stark medvind.

Goda intentioner
Men GIF var förstås det bättre laget och uppträdde relativt stabilt, även om man släppte upp Ruda för långt ibland. GIF visade hur som helst flera goda intentioner med en hel del fina kombinationer i anfallsspelet, vilket också gav utdelning vid ett eller två tillfällen.
Säker seger
I andra halvlek tog GIF över och gjorde ytterligare en handfull mål. Jag hade inget block med mig och tappade räkningen. Troligen blev det 5-1 eller 6-1. Jag antecknade inte målgörarna men jag tror Idris satte ett, Sammy ett, Oskar ett, Johan ett och Fredric Zetterström ett.

Spelet - vad man kan begära
Spelet var väl vad man kan begära i första träningsmatchen, men jag tyckte nog att det såg riktigt trevligt ut emellanåt. Kul att se att man lirade och vågade utmana. GIF hade ett anfallsspel och skapade chanser. Plus också till den goda stämningen. Jag tror det var assisterande tränaren Fredrik Elvö som var med idag och han verkade ha en härlig stil.
De som ska utgöra stommen i laget skötte sig bra. Johan L och Idris var utmärkta och Oskar såg ut att trivas när han fick spela lite mer offensivt i andra halvlek. Och så Niklas Kindvall som allt mer ser ut som en klippa i GIF. Även de andra som Martin och Manfred skötte sig.

De nya spelarna gladde
Men det som gladde mig allra mest idag var de nya spelarna. Hadi Mustafai, från Norrliden, var en pigg vänsterback. Fredric Zetterström, från U-laget, tror jag spelade mittback och såg väldigt bra ut. Om jag inte såg helt fel gjorde han även ett mål med huvudet. Joakim Jidefur, som verkar ha tagit tag i fotbollen igen, övertygade också med starkt stabilt spel. Sammy Sereke spelade mest i första halvlek och man såg ju att han har fotbollskvalitéer i sig. Snabb och smidig. Får han bara mer tid så kan det här bli riktigt bra. Alla dessa får man väl säga bidrar med viss rutin. Och så hade vi Andreas Hauge Sjöstrand, en lång gänglig kille i 17-årsåldern, som jag hoppas får nya chanser då han påpassligt höll sig framme flera gånger. Jag tror han kommer från Fliseryd.
Nu var motståndet av medelmåttig div 6 standard, så det här säger förvisso inte så mycket. GIF vann ju bekvämt över Ruda även förra året. Och nog finns det en hel del att slipa på, inte minst kondition och tempo. Men ändå…jag dristar mig att säga att det såg lovande ut.

Jag testade en ny kamera idag som ger lite bättre zoommöjligheter. Det finns också några nya spelare jag ska lära mig att känna igen. Det gick lite sisådär med det idag. Kanske var inte alla helt bekväma med Mönsteråsbloggens närvaro, men jag kommer nog att bli lite fräckare i referat och analyser i år.

GIF gör mål. Tror det var Oskar som var sist på bollen.


Den här killen (i blått) var ny för mig. Jag fick för mig att det var Fredric Zetterström.

Nr 5 är väl inte Niklas Kindvall, så då bör det ha varit Joakim Jidefur. Jag chansar på det.


Nr 2 Hadi Mustafai.

Jag tror detta är Niklas Kindvall.

Inga kommentarer: