10 februari 2012

Höger eller vänster?

Någon frågade var jag står politiskt efter min senaste suck över Reinfeldtland. Ja, säg det. Jag förstår att folk vill placera en i fack, men det kommer inte att lyckas. Jag står ingenstans utan är alltid på väg.

Men visst - till den nyfikne. Vad gäller synen på företagande så är jag lite diffust borgerlig. Tycker det borde vara mycket enklare att starta och driva företag i Sverige. Krångelregler stoppar många innan man ens orkar försöka. I sociala frågor kan man säkert få mig till vänster då jag anser att ett gott samhälle tar gemensamt ansvar för svaga och utsatta. Det finns också en poäng med inte allt för stora klassklyftor. Jag anser också att staten ska handha för samhället viktiga funktioner som infrastruktur, post, tågtrafik, naturtillgångar, el - så där har jag en konservativ utgångspunkt. Är väl också relativt värdekonservativ. Men liberal när det gäller yttrandefrihet.

Just nu ligger fokus på sociala frågor, varför jag säkert framstår som röd. Ni får tro vad ni vill.

Inga kommentarer: