7 april 2012

Östra femman under luppen IX - BB 2001

Efter att tidigare har tittat på Alseda/Ädelfors FF, Holsby SK, IF Ariel, Målilla GoIF, IF Stjärnan, Långemåla IF, Norrhults BK och Braås GoIF har turen kommit till BB 2001(Berga GoIF/Bockara GoIF).

BB 2001
Berga/Bockara gick ihop 2001, men har var för sig funnits betydligt längre. Berga GoIF bildades 1924 och spelar på Berga IP. När Bockara GoIF bildades har jag inte lyckats utröna, men det var säkert någon gång före 1950.
Laget fick ansenlig lokal uppmärksamhet föra säsongen och man kan väl nästan säga att det blev lite upphaussat. Men man levde upp till förväntningarna och vann ganska enkelt division 6 Högsby. Efter sju år i sexan är man nu tillbaka i div 5. Jag har i något sammanhang sett beteckningen kometlag, men det är en överdrift. Det här är knappast något nytt Ängö eller FC Vimmerby.

Träningsmatcher och Smålandscup
Årets försäsongsmatcher säger inte så mycket, men antyder att man nog inte hör hemma på övre halvan. Man spelade oavgjort mot seriekollegan Rödsle, som jag tippar på nedre halvan. Och så förlorade man mot div 6-laget Åseda. Visserligen vann man mot Målilla, men jag tror de flesta tippar Målilla långt ner i tabellen, så den segern är ingen tung värdemätare.
Träningsmatcher och Smålandscup: 2-2 mot Rödsle BK (div 5), 1-2 mot Åseda IF (div 6), 4-1 mot Målilla GoIF (div 5).

Truppen
Tyvärr hittar jag ingen hemsida för laget, men Professorn anger i sin genomgång att laget har fyra nyförvärv: Jonas Boston och Axel Sandgren från Högsby IK, David Hällblad, Fårbo FF och Tim Karlsson, Långemåla . Förlusterna anges vara: Fredric Coudret och Mattias Schiöld.
Bland förra årets målskyttar kan nämnas Christoffer Olofsson (20 mål), Jonas Saari (10), Mikael Söderström (8) och Peter Hällblad (8).

Mitt tips: Jag tror BB 2001 kan få vissa problem, men att man ändå är så pass talangfulla att man med nöd hänger kvar. Kanske efter kval.
Seriespel sedan 2002
2011: Seriesegrare i div 6 Högsby.

2010: 4:a i div 6 Oskarshamn.
2009: 5:a i div 6 Oskarshamn.

2008: 2:a i div 6 Oskarshamn.
2007: 4:a i div 6 Oskarshamn.

2006: 4:a i div 6 Vetlanda.
2005: 9:a i div 6 Oskarshamn.

2004: Sist i div 5 östra. (2 av lagets endast 4 segrar kom faktiskt mot Mönsterås)
2003: 9:a i div 5 östra.

2002: 7:a i div 5 mellersta.

Inga kommentarer: