8 april 2012

Parkskolan och Påskdagen

Parkskolan och Påskdagen. Kan det finnas något samband bortsett från bokstaven P? Jo, de hänger ihop mer än man kan ana vilket lämpligen formuleras i frågan - finns det liv efter "Park"?

Jag har ingen anledning att betvivla Parkskolans förträfflighet idag. Man kan förstås inte tillskriva dagens skola ansvar för äldre tiders försummelser vad gäller att skapa trygghet på den plats som barnen är skyldiga att vara på enligt skolplikten.

Men det var efter skolavslutningen 1983 livet började. Livsgnistan återuppstod i takt med att hoten, stryptagen, glåporden och blåmärkena försvann. Visserligen saknade jag faktiskt Parkskolan till en början. Jag vet att det låter helt sjukt, men trots en stor bägare elände innebar den förstås trygghet till viss del. Kan inte förklara det på annat sätt. Men man får med tiden lära sig att försonas med det förflutna och omvandla smärtan till konstruktiv energi och jag tycker det har gått bra. Där hjälper dock inga hurtfriska slogans.

En dag som denna där vi särskilt minns Jesu seger över fördärvsmakterna tycker jag att denna låt passar:
Stryker - To hell with the devil, eller varför inte genom en lokal förmåga.

Inga kommentarer: