5 maj 2012

GIF tog poäng i bortamatchen mot Hultsfred/Lojal i Vena

GIF tog en poäng borta mot Hultsfred/Lojal. GIF var klart bäst i andra halvlek.

Matchen spelades inte på den plats som annonserats - kom 25 minuter för sent
Jag och familjen kom fram till Knektavallen i Hultsfred 5 minuter före utsatt matchstart med tanken att se Mönsterås damlag spela bortamatch i div 3 östra mot Hultsfred/Lojal. Innan vi åkte hemifrån hade jag för säkerhets skull kollat både på Smålands FF och på Hultsfred/Lojals hemsidor så att inget hade ändrats. Men båda sidorna angav Knektavallen i Hultsfred som spelplats. Men vid Knektavallen fanns inte en människa. Öde.

Tankarna for genom huvudet. Jag försökte ringa Smålands FF, men där svarade bara en automatisk telefonsvarare. Vad skulle jag göra? Jag kunde ju knappast ringa tränaren och störa just vid matchstart. Kanske skulle jag våga ringa målvaktstränaren, men vad i helsike var det nu han hette? Till slut kom jag på att det fanns en man som heter Lewandowski som har nåt med damtruppen att göra. Jag lyckades via nummerupplysningen nå honom och fick då veta att matchen spelades i Vena. Tack, herr Lewandowski! Så det var bara att köra till Vena där jag efter en hel del problem och frågor lyckades hitta fram till idrottsplatsen. Givetvis hade jag då missat första halvtimmen av matchen. Fick ändå betala 40 kr i inträde.

Det här är förstås helt oacceptabelt. Ska jag som publik inte kunna lita på de uppgifter som anges på Smålands FF och hemmalagets kalender? Ska man behöva ringa runt extra och fråga innan match? Sådant här gör att man förlorar lusten att bevaka bortamatcherna.
Hultsfred/Lojal dominerade sista kvarten av första halvlek
Nå, sur som ättika var det bara att försöka komma in i matchen som i alla fall var mållös. Första halvtimman vet jag alltså inget om. Men sista kvarten av första halvlek var det stor dominans för Hultsfred/Lojal. GIF kom knappt över mittlinjen i den extremt kraftiga motvinden som förstörde alla intentioner till ordnat spel. H/L skapade en hel del framåt, utan att få till det i sista momentet. På slutet kom GIF fram i något enstaka resultatlöst anfall.

0-0 i halvtid och jag tänkte att det nog kunde se annorlunda ut när GIF skulle få medvind.
GIF tar över, men H/L tar ledningen
Andra halvlek dominerades av GIF som kom i det ena snabba anfallet efter det andra. H/L stack upp ibland och nr 14 Julia Ingemarsson kändes hela tiden farlig i djupled. H/L fick i alla fall en frispark som sköts in i straffområdet där den touchade huvudet på den nämnde Ingemarsson och gick in i mål. Det kändes förstås lite snopet. Jag hade inte koll på klockan, men tror att det var omkring 55:e minuten.

GIF fortsätter sitt offensiva spel
GIF fortsatte dock att anfalla friskt i medvinden. GIF vann mycket boll på mitten och Ofelia, Moa och Johanna L ställde till kaos i H/L:s försvar genom sin snabbhet. Motståndarnas målvakt tvingades till ett par kvalificerade räddningar och pressen fortsatte.
Rättvis kvittering
Efter en dryg halvtimma gav det äntligen utdelning. Bra GIF press skapade en situation där bollen till slut hamnade hos Moa som bestämt avancerade i straffområdet och satte kvitteringen.

Sista kvarten blev nervös och spännande. GIF fortsatte anfalla för att få in segermålet, men H/L stack upp i några halvfarliga kontringar som dock avstyrdes.
Obesegrade som nykomlingar
En poäng borta mot Hultsfred/Lojal, i en match där vinden sabbade det mesta och skapade oförutsägbara situationer, är ändå ett bra resultat. H/L hade några riktigt bra offensiva spelare. Men som spelet såg ut i andra halvlek var det tveklöst GIF som var närmast segern. Men att som nykomling ha fyra poäng och vara obesegrade efter två omgångar är förstås klart godkänt.

Linjedomare
Några ord om domarinsatsen. Jag växlade några ord med domaren efter match och han var absolut trevlig och ville väl. Men han blåste enligt min mening lite för snabbt för minsta närkamp. Jag tycker inte man ska ha en mer petig nivå vid dammatcher. I övrigt är det ledsamt att se hur lite man satsar på riktiga linjedomare i damfotboll. Damen man hade satt på min sida rörde sig på en sträcka som omfattade högst 10 meter och hade ju inte en chans att se om det var offside eller inte. Just där hade domaren behövt hjälp idag när båda lagen kom i anfall där det ibland var tveksamt huruvida det verkligen var offside.

Nästa match flyttad
Jag såg på GIF:s hemsida att nästa hemmamatch mot Lessebo är flyttad till augusti, och vad jag har snokat reda på beror det på att Lessebo inte får ihop lag nästa vecka. Snällt av GIF att gå med på flytten, men det är ändå inte bra att det ska behöva vara på det sättet. Det borde bli WO i sådana lägen. Jag är så trött på allt krångel och flyttade matcher hit och dit. Så nu får GIF alltså stå över en omgång och direkt gå på svåra FC Oscarshamn. Det hade varit bättre att ha med sig en seger mot Lessebo innan den matchen.
Ekensved
Åsynen av Ekensveds fina skylt gjorde mig lite gladare.

Ekensved var en av de vackraste idrottsplatserna jag besökt.

Charmiga läktare.

I bakgrunden skymtar hembygdsparken.

Kiosk och omklädningsrum.

Här betalade man.


Ännu en matchbild. GIF för dagen i blå dräkt.

Tror det är Moa till vänster. Hon gjorde GIF:s mål idag och sitt fjärde för säsongen, vilket betyder delad ledning i skytteligan.

Enligt Smålands FF skulle matchen spelas på Knektavallen i Hultsfred. Matchen spelades dock i Vena.

Informationen på Hultsfred/Lojals hemsida angav också Knektavallen.


Inga kommentarer: