4 maj 2012

GIF upp i serieledning efter 5-1 mot Alseda/Ädelfors

Mönsterås GIF besegrade Alseda/Ädelfors borta med 5-1. Stukvarning på Akos fot här.

På väg till Ädelvallen
Skulle GIF kunna ta sin tredje raka seger, eller skulle Alseda/Ädelfors ta sina första poäng? Tankarna snurrade när jag körde de 11 milen till Ädelfors. Vanligtvis hinner jag bygga upp en viss oro när jag kör till bortamatcherna, men idag kände jag mest förväntan. Visserligen hann jag inte besöka guldgruvan vid Ädelfors, men jag hann i alla fall fram till  Ädelvallen i tid.

0-0 i halvtid
Den lite småkyliga men fina vårkvällen och den skogsinklädda fotbollsplanen gav den perfekta inramningen till en match i division 5. GIF började ganska bra och var hela tiden lite snabbare än A/Ä utan att för den skull få till de där riktigt heta chanserna. Men GIF:s övertag var så påtagligt att jag inte blev orolig. A/Ä stack upp i några enstaka anfall, men var för dagen ganska uddlösa. Sista kvarten blev GIF:s chanser allt hetare, men A/Ä höll undan och 0-0 efter första halvlek fick nog A/Ä vara mest nöjda med.

Två klassmål från Idris
Andra halvlek hade bara pågått tre minuter när ett fint förspel av Sammy och Marre leder fram till att Idris får bollen. Och då kan det ju hända saker, vilket det också gjorde. Han vände om och satte 1-0 riktigt snyggt.

4 minuter senare fick Idris ånyo bollen och...ja jag tror inte en fotbollsnolla som jag ens ska försöka beskriva målet...jag nöjer mig med att notera att det var ett ytterst läckert klassmål. Idris som såg lite småseg ut under försäsongen uppvisar plötsligt storform och hade lekstuga ikväll.

Utökad ledning
Nu lossnade det definitivt för GIF som forsatte med kreativt anfallsspel och stabilt försvarsspel. Efter flera farliga anfall och lite slarv från motståndarlaget kom så 3-0 genom en snygg nick av Ako Eliassi på en hörna. Kort därefter satte Martin Lindqvist 4-0 efter inspel från Oskar.

Reducering
Därmed var matchen avgjord även om A/Ä fortsatte kämpa föredömligt och skapade lite mer de sista 20 minuterna. GIF:s försvar skötte sig dock utmärkt bortsett från ett tillfälle då man inte agerade tillräckligt resolut och inte fick bort bollen, vilket räckte för att A/Ä skulle kunna reducera. Annars har ju GIF agerat med pondus i försvarsarbetet under seriespelet. Med Martin Johansson och Martin Nilsson som mittbackar har det sett riktigt bra ut. Stenfelt har också agerat säkert i målet och fick göra en riktigt fin räddning igår.

Straff
Sista minuterna gick GIF framåt igen och Joel, som var tillbaka efter sin skada, fälldes i straffområdet. Joel var förresten utmärkt - snabb, stark och bollvinnare. Martin Nilsson satte straffen säkert. 5-1. Klokt att sätta Martin som straffskytt. Han har uppenbarligen en bra fot, vilket märks även vid vissa frisparkar.

Alla har höjt sig flera snäpp
GIF hade en liten svacka minuterna 72-85, men var det bättre laget hela matchen. Det är fantastiskt roligt att se hur GIF agerar på fotbollsplanen över hela linjen från målvakt fram till forwards. Det som såg lite håglöst, osäkert och uddlöst ut under försäsongen har förvandlats till motsatsen. När det väl gäller har alla höjt sig flera snäpp, vilket visar sig i konkreta resultat, vilket i sin tur stärker självförtroendet i en positiv spiral. Individuella prestationer och helhjärtat lagarbete hålls ihop föredömligt.

Idris har som sagt vaknat, men han är inte ensam om att imponera framåt. GIF har en handfull snabba och starka offensiva spelare. Linkan är förstås en kvalitetsspelare. Joel imponerade igen igår. Och lite extra roligt är ju att Sammy är med och blir bättre och bättre för varje match. Kanske bör jag också nämna nyförvärvet Hadi som är en snabb och resolut ytterback som hellre gör en rejäl rensning eller spelar ut bollen än tar några risker. Känns bra.

GIF går i och med denna seger upp i serieledning. Vem kunde tro det under försäsongen. Nu väntar två hemmamatcher i rad mot Stjärnan och Ariel. Det kan bli nåt utöver det vanliga. Hoppas på stor hemmapublik.

Här kan man läsa vad Alseda/Ädelfors skribent tyckte om matchen.

Domaren skötte sig relativt bra i en schysst match.

Braås vann
Noterbart i övrigt från igår är att Braås besegrade favoriterna Långemåla med 2-1. Jag hade faktiskt på känn att Braås kunde överraska, och tippade oavgjort. Jag märkte ju i GIF:s premiär att Braås faktiskt var ganska bra. Men att Braås skulle vinna trodde jag nog inte. Men det här gör ju serien än mer spännande och oförutsägbar.

Ädelvallen
Ädelvallen var en liten trevlig idrottsplats på landsbygden - med skogsmark runtomkring. Många bollar fick hämtas i granskogen. Toaletten var utmärkt, om än oskyltad. Korven såg kanske lite tam ut, men smaken var utsökt med pilsnerkorvkaraktär. Kaffet var starkt och uppiggande. Mannen som tog upp inträdet var bekymrad över att Smålands FF hade pressat dem att ta 40 kr i inträde istället för 30 kr, men jag tycker nog att 40 kr är ok ändå. Men något matchprogram såg jag inte. I övrigt noterades en liten charmig läktare och ett minst sagt udda speakerbås.

Ädelvallens lilla läktare där tre bortasupportrar samsades med lika många hemmasupportrar som här hamnade på bild. A/Ä hade fler i publiken, men de flesta satt på solsidans bänk. I förgrunden Göran som är med och stöttar GIF i vått och torrt.

En fantastisk konstruktion med spelarbänkar som särskiljs av vad jag förmodar är ett gammalt speakerbås med ingång från baksidan.

Speakerbåset.

Ädelvallens kiosk hade vad man kunde förvänta sig. Korven och kaffet smakade mycket bra och personalen var trevlig.

Ett matchur i min smak med typisk högtalare. Ett par reklamskyltar och en liten stege.

Planen hade så vitt jag kunde se en osedvanligt bra gräsmatta.





Inga kommentarer: