13 maj 2012

Oavgjort för B-laget

GIF:s B-lag spelade ikväll. Här ser vi GIF-legendaren Jamal i kamp med moståndarna i Virserum/Järnforsen.

En titt på B-laget
Vanligtvis hinner jag bara bevaka GIF:s A-lag, men eftersom damerna inte spelar denna helg, åkte jag ner till IP för att ta mig en titt på B-laget som mötte Virserum/Järnforsen. Och det var två obesegrade lag som ställdes emot varandra. Mönsterås (B) vann sin första match mot Fågelfors med 4-0, medan V/J har vunnit sina två första matcher med 4-1 (Fågelfors) och 2-1 (Högsby).

Oavgjort efter första halvlek
GIF började matchen piggt och tog helt logiskt ledningen med 1-0 genom den snabbe Calle Olofsson efter 10 minuter (SmFF skrev Alfred Ekwall, så jag trodde jag hade sett fel). V/J kändes dock lite tyngre och tryggare med bollen och efter drygt 20 minuter jobbade man till sig en straff som sattes säkert. 1-1.
GIF kändes lite vassare och hade med bättre effektivitet gjort ett mål till, men V/J var lite tyngre och hetare i närkamperna.

Oavgjort efter andra halvlek
Tio minuter in i andra halvlek fick GIF en straff efter att Tobias Jonsson fallit. Veteranen Daniel Skaret klev fram och satte säkert 2-1.
Resten av halvleken gick spelet lite fram och tillbaka med visst övertag för V/J, även om GIF skapade ett par riktigt bra målchanser på slutet. Trycket från V/J gav dock ett kvitteringsmål och lagen fick ganska rättvist dela på poängen.

Summering
Lite svårt att dela ut plus och minus i matcher av det här slaget. GIF blixtrade till ibland och kom i ganska fina kombinationer och när man vågade utmana skapade det ibland farligheter. Sedan får man förstås fortsätta jobba på närkampsspel, tempo och hemjobbet. GIF har ju några snabba spelare som Calle Olofsson och Alfred Ekwall som säkert hade kunnat komma i ännu fler lägen om fler bollar hade vunnits på mitten.
Hur som helst var det kul att se mixen av veteraner och unga talanger. Jamal och Skaret får vi väl räkna in i första skaran och det är förstås bra att de är med de yngre som förebilder. Men så var det förstås många yngre spelare som är under utveckling. Nu när det blev ett B-lag i år så kommer de förstås att utvecklas snabbare än vad som annars hade blivit fallet. Spelarna ikväll var: Johannes Hauge Sjöstrand (målvakt), Jamal Eliassi, Martin Nilsson, Tobias Jonsson, Fredric Zetterström, Belmin Bahtic, Daniel Skaret, David Petersson, Alfred Ekwall, Carl Olofsson, Sanel Mehinagic, Andreas Hauge Sjöstrand, Oscar Gustavsson, Joakim Jidefur, Beqir Fifa.

Johannes Hauge Sjöstrand, en ung målvaktstalang, skötte sig bra mellan stolparna.

Kamp om bollen.

Janne Karlsson tittar ut över sitt manskap.


Skaret sätter straffen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

calle olofsson, nätade

Jonny sa...

Precis vad jag trodde, men så hade Smålands FF skrivit Alfred, så jag trodde jag sett fel. Men då ändrar jag igen. Tack!