28 juni 2012

Höstsäsongen tjuvstartar – Försnack och tips inför omgång 12 i division 5 östra

Serien vänder
Serien vänder och det betyder att alla lag redan har stött på varandra en gång. Jag tror i och för sig inte att det har någon större betydelse, då lagen inte verkar anpassa spelet efter motståndarna i särskilt hög grad. Det skulle vara intressant att veta hur mycket energi föreningarna lägger på att kartlägga varandra. Jag har mött enstaka spelare som knappt vet någonting om motståndarna. Kanske är det vi gärdsgårdsnördar som vet mest när allt kommer omkring. Man försöker ju i alla fall ha kännedom om motståndarnas grundspel, fysik, långa spelare, målskyttar, gula kort, form etc.

Inför hösten så tror jag att kampen om seriesegern kommer att stå mellan Mönsterås och Stjärnan. Visst kan båda lagen tappa poäng, men avståndet nedåt är ganska stort trots allt och någon totalkollaps tror jag inte på för något av lagen. För att någon skall komma ifatt krävs det verkligen en imponerande vinstsvit och hittills finns det inget som tyder på att lagen där bakom kommer att prestera det. Men...jag vill ändå varna för Långemåla som jag faktiskt tror kan blanda sig i toppstriden till slut. Får de väl vittring så kan de bli farliga.

Sommaruppehållet behövs
Hur som helst behövs det snart ett sommaruppehåll. Det känns som att det börjar köra ihop sig med skador och bortresta, och jag kan tänka mig att vissa lag behöver lite andrum för att ånyo samla ihop styrkorna.  I värsta fall kan lag också förlora spelare som flyttar pga studier, men vi får verkligen hoppas att det inte ställer till det allt för mycket.
Mönsterås tar emot Braås
Mönsterås inleder höstsäsongen med att möta Braås hemma. Vårmatchen slutade 3-1 till Mönsterås, men jag tycker att Braås spelade riktigt bra. Men nu har Braås inte vunnit sedan den sjätte omgången. Senast fick man inte ihop lag mot Stjärnan och matchen fick skjutas framåt. Braås känns lite skakiga just nu.

Mönsterås imponerade senast mot Holsby och får gälla som favoriter – även om några spelare är bortresta och skadade. Truppen har visat sig stå pall för detta. Men givetvis gäller det att man visar samma attityd som senast mot Holsby. Jag tycker dessutom att GIF har utvecklats under säsongen. Visst har man ett grundspel, men variationerna och överraskningarna har blivit fler. Jag räknar med en bra start på höstsäsongen på lördag.
Tips omgång 12

Torsdag
Långemåla IF – Rödsle BK 4-0
Långemåla imponerade i 20 minuter när jag såg dem. Det är väl ungefär den tiden man behöver för att besegra Rödsle.

Lördag
IF Stjärnan – Norrhults BK 2-2
Stjärnan bör förstås vinna här, men jag chansar lite på att Norrhult, som visat fin form sista tiden, överraskar.
Mönsterås GoIF – Braås GoIF 3-1
Mönsterås visade fin form mot Holsby. Braås verkar skakiga.

Målilla GoIF – Holsby SK 1-3
Holsby spelade riktigt fin fotboll mot Mönsterås senast, men var ineffektiva i sista skedet. Mot Målilla bör man vinna då Målillas backlinje inte är så stark som Mönsterås.

BB 2001 – IF Hebe 1-3
Oviss match som kan sluta hur som helst. Hebe verkar dock ha lite på gång.

IF Ariel – Alseda/Ädelfors FF 3-0
Ariel måste nog vinna här för att vara med och slåss om kvalplatsen. A/Ä är svaga borta.

Inga kommentarer: