25 juli 2012

Att klippa sig kostar olika

Finns det någon marknadsmässig konkurrens mellan frisörerna i Mönsterås? Lilla Mönsterås torde ha minst 15 frisörer (någon sa över 30), men priset för en vanlig klippning ligger på omkring 300 kr och något däröver hos de frisörer jag känner till. Kanske finns det billigare ställen, men alla jag har pratat med anger ett pris mellan 300 och 375 kr. Om det stämmer kan man förstås undra varför så många frisörer inte leder till en konkurrens som sänker priserna. Finns det några frisörer som avviker med en lägre prissättning?

Jag var nyligen i Lund och råkade av en slump gå förbi tre frisörsalonger varav alla tog mellan 120 och 150 kr för en klippning. Det låga priset i Lund kan förstås delvis bero på att studenterna har flytt staden varför det inte finns någon stor efterfrågan, men allt tyder på att det är betydligt billigare där även under pågående termin.

För några årtionden sedan dominerades Mönsterås caféliv av Nelssons, Thegerströms och Borgs. En företrädare för ett av caféerna berättade för mig att de tre caféägarna brukade träffas och komma överens om priserna med jämna mellanrum. Så kunde det gå till på 1960-talet. Nu tror jag inte att frisörerna ägnar sig åt kartellverksamhet, men någon borde göra en djupare undersökning om både prisläget och tänkbara orsaker om nu det visar sig att de uppgifter jag fått stämmer. Det kan ju tänkas vara så att de behöver ta de priser de tar för att klara av sina affärer.

9 kommentarer:

Anna Eleonor sa...

Konkurrens ska väl inte betyda att frisörer, eller någon annan nästan jobbar gratis? Runt 300:- för en halvtimmes arbete är inte någon fantastisk timlön. Om du med vanlig klippning menar ca 30 minuter. En snaggning med trimer går väl snabbare, men det är ju ingen vanlig klippning.

Här där jag bor i en medelstor svenska stad kostar nog väldigt få klippningar runt 300:- men jag tror att det finns ett stort spann med någon salong som har billiga klippningar och någon salong som är lite tjusigare med frisörer som har många olika extrakurser i olika saker. Jag har å andra sidan inte gjort någon undersökning vilket du verkar ha gjort.

Jag vet inte om jag vill tro att frisörer, eller andra har karteller men det är kanske svårt att sticka ut med ett pris som skulle uppfattas som högt och då blir det att alla har liknande priser.

Anna Eleonor sa...

P.s. för ca 13 år sedan när jag faktiskt gick till frisör rätt ofta kostade en vanlig damklippning (då hette det dam- och herrklippning) ca 250:- så om det i samma stad skulle ligga runt 300:- nu har de haft en dålig löneutveckling. Eller? Men kanske i klass med de flesta andra? Jag är ingen siffermänniska som räknar om i procent och jämför med andra yrkesgrupper tyvärr. Men jag uppskattar att läsa om sådant.

Jonny sa...

Min poäng var att konkurrens uppenbarligen inte alltid leder till lägre priser, vilket förespråkarna för marknadsekonomi säger att det ska göra. Mitt perspektiv är konsumentens, inte frisörens. Det är ju inte frisyrerna det är synd om, utan de som inte har råd att gå till frisören. 300 kr för en klippning verkar minst sagt dyrt, men vi har väl vant oss. Mönsterås har troligen för många frisörer, och de verkar inte leva på socialbidrag.

Jonny sa...

Konkurrens kan mycket väl medföra att vissa, i det här fallet frisörer, slås ut.

Jag gjorde ett räkneexperiment. Om en frisör tar 300 kr per klippning och får klippa 16 personer per dag och har öppet 22 dagar i månaden, så blir det ca 105 000 kr. Från detta får man då dra hyra, skatt, sociala avgifter, arbetsgivaravgift, utgifter för hårprodukter, el etc. Kan inte det där exakt, men ska vi säga 8000 i hyra, 30 000 i skatter av olika slag och 5000 för hårprodukter. Kvar blir då ca 62 000 kr. Helt ok får man väl säga. Och även om hyran och skatterna skulle vara högre, så verkar marginalerna goda. Men jag har som sagt ett konsumentperspektiv.

Andy sa...

Men allvarligt, hur många frisörer har fullt upp hela dagarna? Dessutom måste det vara långt ifrån alla frisyrer som tar 30 minuter. I mitt fall tar det runt 45, och då har jag inte någon krånglig frisyr, tycker jag själv. Marknadsekonomi och kapitalism är två skilda saker, det är tack vare den senare som det inte blir billigare, eftersom allt bygger på tillväxt. Om alla ska tjäna mer, måste ju tjänster bli dyrare, eller?

Jonny sa...

Även om man går ner till 10-12 klippningar per dag så ser det väl bra ut. Jag har tjockt krångligt hår och är alltid ute efter 20-25 minuter.

Om medelsvensson skulle kommentera mer här, så kan jag garantera att fler skulle hålla med mig. Jag ser det från konsumentens perspektiv, inte frisörens.

Anna Eleonor sa...

Jag trodde arbetsgivaravgiften var lika stor som lönen. OBS! Detta är från typ gymnasieskolans, hmm kanske samhällskunskap(?). Men jag lämnar frågan där.

Jag är en medelsvensson. Jag har varit fattig student och inte haft råd att gå till frisören och avstått eller bett någon att klippa topparna. Kanske en fördel om man har spikrakt hår då. :)

Bara för att jag varit fattig student och nu, kanske, räknas som medelsvensson behöver jag väl inte tycka att frisörer tar för mycket betalt för sitt arbete?

Jonny sa...

Nej, då. Åsikten är fri och jag tycker det är roligt med kommentarer. Men här i Mönsterås hör i alla fall jag ganska ofta folk prata om att det är så många frisörer här, men att konkurensen inte påverkar prissättningen. Många verkar lite irriterade på det. På ett personligt plan unnar jag min frisör de pengar han får. Inga problem. Men från ett mer allmänt konsumentperspektiv funderar jag bara på fenomenet att det som verkar vara en överetablering ändå inte leder till sänkta priser, som i Lund.

Jan Walter sa...

över 300:- är dyrt. Har hittat ett ställe som tar 210:- som jag numera går till. Ligger på Storgatan vid musikaffären, kommer inte ihåg vad den heter men har öppnat en ny bredvid. De poppar upp som svampar ur jorden, fattar inte hur det kan gå runt när det finns så många? Och nu har en ny pizzeria öppnat med, precis vad vi behöver! ;)