9 juli 2012

Retoriker av klass

Politiker var i regel bättre retoriker förr och det dom sa bottnade i deras personligheter. Mina favoriter är Olof Palme, Gösta Bohman och Torbjörn Fälldin. Tyvärr hittade jag inte så mycket av Fälldin och Bohman på nätet, så Palme dominerar i inlägget. Här några höjdare.

Olof Palme i toppform när han debatterar löntagarfonder med Fälldin. På gränsen till raljant, men på rätt sida här. Sanslöst kul! Så briljant att jag blir rörd till tårar.

Fälldin svettas när Palme något överlägset raljerar med Fälldins bristande kunskaper. Svårt att inte tycka synd om Fälldin här.

Gösta Bohman har svårt att identifiera Internationalen. Notera hur han på slutet vänder det som höll på att bli genant till en rolig kvickhet och tar hem spelet i alla fall. Tyvärr hittade jag inget politiskt tal av Bohman. Han var ettrig och många gånger vital.

Palme läxar upp diktaturens kreatur i Tjeckoslovakien.



Torbjörn Fälldin vill avbryta marschen in i kärnkraftssamhället. Centerpartiet hade ännu inte slagit in på den nyliberala stigen.

2 kommentarer:

Unknown sa...

Tycker det roligaste med alla tal som finns på youtube med Olof är att aldrig håller sig till ämnet. Han verka ju vilseledda folket lika bra som hitler.

Jonny sa...

Politiska massmöten kan ibland påminna om massmöten under diktaturer, i synnerhet om politikern är karismatisk. Palme anspelade ofta på känslor och kanske inte alltid argumenterade strikt. Men att demonisera honom vill jag inte göra. Hans inre motiv finner jag ingen anledning att ifrågasätta.