11 september 2012

När min mor vägrade fjäska för kommunalrådet


För 15-20 år sedan jobbade min mor som kokerska och servitris ute vid Oknö krog. Alla som kom fick sin mat serverad i den ordning de hade beställt. Men så en dag siktades kommunalrådet Roland Åkesson. Och nu blev det fart på krogägaren. Min mor fick plötsligt nya direktiv. – Kommunalrådet kommer, kommunalrådet kommer!!! Nu får du servera honom först och så får de andra två som kom före vänta, sa krogägaren uppspelt och nervöst.
Min mor svarade då mycket bestämt: - Aldrig i livet. Här ska ingen särbehandlas. Roland får vackert vänta på sin tur.

Och så blev det. Kommunalrådet hade ju vad jag vet inte begärt att få gå före i kön, men restaurangägaren ville uppenbarligen ställa sig in.

Oj, oj, oj, vad jag känner igen min mormor i min mors ställningstagande. Stolt över båda. Hoppas att min dotter en dag kan berätta liknande historier om mig.

Inga kommentarer: