28 december 2012

Kråkerum efter Bielke - I: Kråkerums mörkaste tid 1638-1729

Äntligen är den första artikeln av tre om Kråkerums historia efter Bielkeätten färdig. Eftersom den blev på 15 sidor lämpar den sig inte att lägga ut på bloggen, utan jag länkar till en pdf-version på en annan adress. Det har varit lite si och så med korrekturläsningen, varför den kan uppdateras i detaljer de närmaste dagarna. Likaså ska jag försöka komma över ett dokument på Riksarkivet som kan leda till en uppdatering av artikeln.

Kråkerum efter Bielke
En artikelserie i tre delar.

I: Kråkerums mörkaste tid 1638-1729.

Tillägg 29/12: Artikeln nu uppdaterad i en not där byggnaderna 1683 respektive 1702 nämns lite utförligare. Vidare är några stavfel rättade.

3 kommentarer:

Eje sa...

Tack Jonny för en intressant läsning och det finns tydligen mycket att hämta från den lokala historien. Vi har fler viktiga platser som Grönskog, Strömsrum mfl som hade varit intressanta att få belysta. Det kanske kommer. Det är i alla fall dags för kommande kommunala kulturpriset för arbetet med Mönsterås historia

Jonny sa...

Tack, Eje! Jag hoppas kunna uppdatera artikeln när jag får säterirannsakningen av 1683 från Riksarkivet. Då ska vi väl kunna slå fast om man redan då hunnit bygga upp en första version av sätesbyggnaden efter branden. Sedan kommer två delar till om Kråkerum. Strömsrum och Grönskog finns alltid i bakhuvudet. Men när man väl börjar så sväller det ut och blir väldigt mycket.

Unknown sa...

Ser att det är ett tag sedan något skrivits här. Jag är en släktforskare i Dalarna, so nyligen med ihärdigt arbete och DNA analys, konstaterat att Gert Julius Lilliehorn är min anfader. Därför är jag intresserad av allt som rör den släkten och Kråkerum.

Mora 2015-05-06
Mats Leijon