24 januari 2013

Äntligen bredband från Telia efter kabeltrassel

Den korta versionen
Så har vi då äntligen fått vårt bredband via stadsnätets fiber. Det dröjde tio dagar efter det datum Telia utlovade leverans. Och innan dess var det ett par veckors jobb med att övertala Telia om att vi överhuvudtaget hade stadsnätets fiber indraget i radhuset.

Kablar felkopplade
Orsaken till strulet, när vi väl fått göra vår beställning, var att i princip varenda kabel i kvarterets centralstation hade kopplats till fel lägenhet. Vi, som bor i lägenhet 2, hade fått kabeln som skulle till lägenhet 4, och vår kabel hade man kopplat till lägenhet 8.  Efter många mejl och timmar i telefonen med Telia så skickade de till slut en tekniker från Mönsterås Bostäder som kopplade kablarna rätt. Tänk om jag redan från början hade vetat att bostadsbolaget kunde fixa problemet. Men vi har ju fått direktiv att vända oss till Telia när stadsnätets fiber krånglar. Hur som helst kan ju kvarterets övriga invånare vara glada. Om de också vill beställa fiberbredband, så är nu alla kablar rätt kopplade, varför de slipper ett par veckor i telefonen med Telia.
Förutom att det var mentalt påfrestande att hela tiden behöva ligga på och argumentera med Telia några veckor, så är det förstås allvarligt för Telia, Mönsterås Bostäder och Mönsterås Kommun, som alla använder sig av stadsnätets fiber som lockbete i sina kampanjer. Snabbt och smidigt bredband är förstås bra både för kommun och bostadsbolag. Om det då visar sig att det istället blir krångel så faller hela konceptet. För jag vet ju att jag inte är ensam om att ha råkat ut för strul.

Förutom denna övergripande synpunkt så kan ju konstateras att de som en gång kopplade in kablarna gjorde ett riktigt hafsjobb. Ingen har heller kontrollerat utfört arbete och kvalitetssäkrat. Jag gratulerar alla grannar som slipper detta strul i framtiden. Det finns inga ord i världen som kan återge den mentala härdsmälta man genomgår när man måste kontakta Telia och först försöka övertyga dem om att vi faktiskt har fiber indraget och därför kan göra denna beställning, därefter försöka reda ut vad det är som inte fungerar och sedan ligga på och tjata när inget händer. Man är ganska slut efteråt.
Nedan återger jag hela händelseförloppet.

Den långa versionen
Telia sa att vi inte kunde köpa kanalpaket
Det har snart gått två år sedan vi fick digital-TV via stadsnätets fiber där vi bor (Mönsterås Bostäder). Jag minns när vi skulle köpa kanalpaket av Telia och de sa att det var omöjligt eftersom det inte fanns något avtal med bostadsbolaget. Mönsterås Bostäder sa å andra sidan att både teknik och avtal fanns, och vi hade ju fått information och reklam om detta. Först efter tre krångliga samtal till Telia fick vi köpa vårt kanalpaket.

Tvekade länge
Det har också funnits möjlighet att skaffa bredband via stadsnätets fiber, men vi har hittills nöjt oss med det långsammare bredbandet via telefonjacket (adsl). Jag har tvekat att gå över till fiber av den enkla anledningen att jag inte litar på att Telia skall reda ut det. Minnet av digital-TVstrulet var färskt.

Telia sa att vi inte hade fiber indraget

Men så bestämde vi oss nyligen att säga upp fast telefoni och adslbredband för att istället skaffa bredband och IP-telefoni via stadsnätets fiber. Ja, Telia har ju gjort reklam för detta och jag såg att det fanns ett förmånligt paketpris just nu. Så jag mejlade Telia och förklarade vad vi ville. Efter tre fyra dagar fick jag till svar att vi inte hade fiber indraget i vårt hus och att vi därför inte kunde få bredband via stadsnätet.

Jag skrev igen och förklarade att det var några killar och kopplade in oss på stadsnätet för snart två år sedan och att vi har haft digital-TV via stadsnätet sedan dess. Efter några dagar svarade Telia att vi hade TV via adsl (vilket vi absolut inte har). Jag försökte ånyo förklara att vi har fiber och tillgång till stadsnätet, att vi har en sådan där switcher i ett skåp och att vi har nätverksuttag i varje rum. På switchern finns en kabel för TV, en för dator, en för IP-telefoni.
Telia erkände fel
Till slut tillstod Telia att de hade gjort fel och att vi visst hade fiber indraget och att vi nu skulle få beställa vårt fiberbredband och samtidigt få stänga ner fast telefoni och adsl-bredbandet. Måndagen den 14 januari skulle det fungera, sa damen.

Inget bredband som utlovat

Givetvis fungerade det inte den 14 januari. Jag testade att koppla datorn direkt in i nätverksuttaget och jag testade via router. Men icke. Jag kom bara till något som heter Bredbandswebben, och det är dit man kommer om man inte har valt leverantör. Något annat Internet fick vi ingen kontakt med. Och jag kontrollerade förstås att alla inställningar stämde i övrigt.

Vårt nätverksuttag var sammankopplat med grannarnas lägenhet två dörrar bort
Så jag ringde Telia och fick då tips att kolla vilken adress som med automatik dök upp i Bredbandswebbens formulär om jag registrerade mig där. Jag gjorde så och fann då att lägenheten två dörrar från vår poppade upp. Vi bor i lägenhet B, men vi hade fått lägenhet D kopplad till vårt nätverksuttag. Senare skulle jag få veta att vår lägenhets kablar var kopplade till lägenhet nr 8.

De grabbar som var här i april 2011 har alltså kopplat ihop kablarna fel i kvarterets centralanläggning. Nu lovade Telia att skicka hit någon från det företag de anlitar i sådana här fall, förmodligen samma företag som en gång kopplade allt fel. Det skulle ta två till tre arbetsdagar.

Två dagar försenade
Efter tre dagar så hade det förstås inte hänt någonting. När jag ringde så sa de att de ligger två dagar efter med felanmälningarna, vilket på grund av helgen direkt omvandlades till fyra dagar. Nu hade de dock varit snabba med att koppla bort den fasta telefonin, och IP-telefonin fungerar ju inte utan bredband, varför vi nu alltså stod utan fast telefon.
Nu blev vi lovade att de skulle försöka koppla rätt på avstånd i början av kommande vecka och om det inte fungerade, skicka ut en tekniker i mitten av veckan. Och i går (onsdag den 23) kom teknikern. Och han visade sig jobba på Mönsterås Bostäder. Plötsligt kändes alla samtal med Telia och timmar i samtalsköer meningslösa. Varför ta en jobbig omväg via Telia om det ändå är bostadsbolagets gubbar som löser problemen?

Nå, teknikern ordnade ett kopplingsschema och fann att så gott som alla kablar i kvarteret var felkopplade. Vår kabel hade hamnat i lägenhet 8 etc etc. Så det var ju bara att koppla om.
Och när väl kablarna var rätt kopplade så var det ju inte svårt för mig att koppla in router, datorer och telefon. Det gjorde jag på mindre än en halvtimma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag har råkat ut för precis samma sak å händelseförlopp, återgick efter många ilskna å länga tfnsamtal till den gamla tekniken för bredband med ADSL å vanlig fast telefoni, digital-tv via fibernätet har dock fungerat från första början. Håller med om att det är enormt frustrerande eller så som du beskriver det att man genomgår en "mental härdsmälta". Vad det gäller installationsföretaget var det svenskregistrerat, dock använde sig till 100% av arbetskraft från forna Jugoslavien. Efter info från den svensktalande installationselektrikern framkom det att de som utförde grovjobbet arbetade på rena slavkontrakt med en ytterst låg lön. MB och dess ägare Mönsterås Kommun drar sig tydligen inte för att nyttja företag som utnyttjar låglöneimporterad arbetskraft.