30 mars 2013

Bored out

Skönt med ett par dagars extra ledighet vid påsk. Är toktrött och det gör mig frustrerad. Har till och med tvingats säga nej till diverse engagemang, men ska jag kunna följa fotbollssäsongen och skriva om den, så får man dra en gräns. Imorgon måste jag upp tidigt och just nu fattar jag inte hur jag ska orka kliva in i duschen och sedan leta fram rena kläder, än mindre raka mig. Det är på den nivån det är.

Med sjuksviten förkylning, influensa, bihåleinflammation, förkylning och bihåleinflammation igen sedan januari så faller det sig förstås naturligt att trötthet infinner sig. Jag har dessutom bara varit hemma fyra dagar från jobbet. Det händer att äldre frågar hur jag mår, och när jag säger som det är, så brukar jag få höra att ”ja, jag är också lite snuvig” eller ”vi har alla våra krämpor” eller ” du är ung och har krafter”. Eller så får jag mig tilldels en lång utläggning om alla sjukdomar som är betydligt värre, så att man liksom ska förstå hur lyckligt lottad man ändå är som bara går omkring och hostar slem och pratar nasalt med bihålorna fulla med grönt sekret. Så nu orkar jag inte förklara mer. Dessutom slutade jag vara ung för vid pass 20 år sedan.
Och är det inte folk som försöker relativisera ens hälsotillstånd, så ska de försöka hitta förklaringar i ens livsstil, vilket i praktiken innebär ett indirekt skuldbeläggande för att man är sjuk. Det som brukar tas upp är vitaminer, kost och bristande kondition. Men enligt min erfarenhet har idrottsmän, som kanske inte alltid är så framgångsrika, i alla fall världsrekord i förkylningar, och i grund och botten handlar det förstås om att man utsätts för olika virus eller bakterier. Under ett par år i Växjö hade jag inte en enda förkylning och jag varken åt bättre eller rörde mig mer än idag. Mitt rekord är annars 11 förkylningar på ca 10 månader för några år sedan just när dottern börjat på dagis.

Det handlar inte bara om fysisk trötthet. Känner mig ganska så mentalt nollställd. Nå, jag har nog inte drabbats av en sk burnout. Tvärtom är det delvis en sk ”boreout”. Jag saknar intryck och känner mig understimulerad. Jag skriver och håller föredrag, men går sällan själv på föredrag och hinner sällan föra några djupare samtal med människor. Förr kunde man i alla fall gå till kyrkan på söndagen och få en utmanande eller lärorik predikan på mellan 30-60 minuter. Idag levererar prästen ofta några ”tankar” på högst tio minuter. Nog om detta. Annars blir snart läsekretsen också så trött att den riskerar att missa hela påsken.
Nu ska jag unna mig en riktigt god Guinness. Bored and out!

Inga kommentarer: