”Arbeit macht frei” (arbete ger frihet, arbete befriar) stod det en gång vid ingångarna till flera nazistiska koncentrationsläger. Arbetet i sig självt ansågs ge en andlig befrielse på ett nästan mystiskt sätt. Denna ”arbetslinje” kan jämföras med den gamla överklassens nedlåtande syn på arbete och de stackare som tvingades till svettigt kroppsarbete för sin överlevnad. Idealet var att arbeta så lite som möjligt (vilket framför allt visade sig i att man var blek och tjock) - en tanke som också återkommer med jämna mellanrum i politiken.
Nå, nu kan man givetvis plädera för att arbete är gott och
nyttigt utan att vara nazianstruken. I en gammal fin katekesförklaring står det exempelvis
att ”arbete befrämjar hälsa och välstånd och förhindrar många tillfällen till
synd”. Helt korrekt. Men just det där uttrycket att arbete ger frihet reagerar jag
instinktivt emot. Därför opponerade jag mig när Centerpartiets ledare Annie
Lööf i Almedalen sa ungefär att ”arbetslöshet ger maktlöshet, medan vägen till
arbete ger frihet”. Återigen saluförs idén att arbete ger frihet, låt vara i
ett helt annat ideologiskt sammanhang än inom nazismen. Jag är inte ute efter
att misstänkliggöra Annie Lööf bara för att andra mindre trevliga element har
sagt ungefär samma sak. Men den extrema arbetslinje som alliansen driver
riskerar att på sikt urholka människovärdet, då värdet och livets mening allt
mer kopplas just till att ha ett arbete.
Känslan av att arbetslöshet är livets stora katastrof
förstärks av att Annie Lööf ger arbetslösa etiketten ”maktlöshet”. Ord som
maktlöshet och utanförskap är etiketter som bara politiker slänger sig med och
som stigmatiserar arbetslösa. De har inte bett om att få etiketterna i pannan.
De perioder jag varit arbetslös har jag varken känt mig maktlös eller i
utanförskap. Jag har alltid haft arbete, även om inte samhället värderat det i
pengar, jag har alltid känt mig trygg både som människa och som medborgare. Mina
perioder av arbetslöshet har inte varit självförvållade, utan beror mer på att
vi lever i ett samhälle där marknadskrafterna inte vill anpassa sig efter det
jag kan. Jag skulle aldrig välja utbildning efter näringslivets behov. Och jag
flyttar givetvis inte för att vara marknadskrafterna till lags. Jag är ingen
boskap, men råkar vara född i fel tid.
Jag vet inte vilken värld Annie Lööf lever i, men för många
människor innebär inte ett lönearbete frihet. För många innebär det ett
nödvändigt ont. Men man tar sitt moraliska ansvar i en värld där man har
försörjningsansvar och där välstånd bygger på arbete. Men frihet? Knappast. Många går upp varje dag och går till
ett monotont jobb med trista eller tunga arbetsmoment. Andra har en
ansvarsbörda som tynger. Andra har ångest inför sina arbetsuppgifter. Andra
mobbas på arbetsplatsen. De känner ingen frihet, annat än möjligtvis en ekonomisk
sådan, som torde väga ganska lätt i sammanhanget. När helgen kommer kommer
också flaskan för att dämpa ångesten. Andra har haft mer tur eller varit
skickligare att finna arbeten som ger mening och tillfredsställelse. För vissa
är arbetet detsamma som deras intresse eller hobby.
Men att generellt säga att arbete ger frihet är en lögn och
en magisk tro på arbetet som salighetsgörande medel. Före det Bibeln kallar syndafallet
förefaller inte människan ha arbetat särskilt mycket. Förmodligen överensstämmer
det i tiden med att människan var jägare och samlare. Det var sannolikt den
historiska epok då människan hade mest fritid. Att jaga och samla tar inte lika
mycket tid som att bedriva jordbruk eller jobba inom industrin. Men människan
valde att överge paradiset och då får man arbeta i sitt anletes svett med möda,
som skriften säger. Att påstå att allt arbete har ett egenvärde är att göra det
alldeles för enkelt för sig. Man måste våga frigöra sig från de starka
moralistiska strömningar som är kopplade till arbete för att kunna se arbetets
alla aspekter. Och detta skrivet av en som alltid förordat att flitens lampa
skall lysa.Kommunismen är förstås inget alternativ. Där gör man sig av med alla som står i vägen för det kommunistiska lyckoriket. Och den starka kollektivismen förminskar människan. I Sovjet brukade man exempelvis fösa in de äldre på ålderdomshemmen i ett rum, varpå man tog fram en vattenslang när de skulle duschas.
Men det extremkapitalistiska samhället förminskar människan på andra sätt när hon förväntas underordna sig näringslivets behov och anpassa sig efter den lynniga marknaden. Lägg därtill de stigmatiserande ord som används mot arbetslösa. Människovärdet behöver alltid försvaras.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar