16 juli 2013

Tillbaka

Så var man då tillbaka på jobbet efter några veckors välbehövlig ledighet. Och i mitt fall handlar det inte om att kroppen måste vila, utan hjärnan. Skönt med nya intryck och att få perspektiven tillbaka, så att man kan fokusera på rätt saker. Under min frånvaro var det exempelvis någon som hade sagt att ”han har det ju så stökigt på sitt skrivbord”. Hade någon gjort denna halsbrytande iakttagelse före semestern så hade jag kanske argumenterat för varför jag har rätt att ha det som jag vill. Men nu…nya krafter, nya perspektiv…ger ny förmåga att inte ta den diskussionen, ny förmåga att sätta full fart med fullt fokus på det som skall göras. Jag vill inte gå till historien som den som kämpade för mitt skrivbord. Förhoppningsvis inser alla ändå en dag att mitt stökiga skrivbord var förutsättningen för att kunna hålla 10 bollar i luften samtidigt, för att kunna hjälpa media och allmänhet med sina frågor och för att få ordning på och digitalisera arkivet. Det handlar om perspektiv och man har eget ansvar för vilket man väljer. Min målsättning är inte att ha Mönsterås mest ordnade skrivbord. Däremot skall Stranda Hembygdsförening ha länets bästa arkiv och arkivservice med historisk kompetens, något som i sin tur möjliggör ny forskning, nya perspektiv och historisk verkstad.

Trots att jag trivs där jag är fick jag för mig att söka några jobb. Och det är ju otroligt hur en del arbetsgivare får till det. En angav att man inte tog emot ansökan via epost, samtidigt som man hade skrivit att ansökan helst skulle skickas med mejl till XX. En annan hade ett eget krångligt ansökningsformulär där man skulle skriva in allt man läst och gjort, istället för att ladda upp CV och personligt brev som filer. En tredje hade något man skulle registrera sig på för att kunna skicka ansökan, och erbjöd då att man kunde logga in via sitt FB-konto. Tänk om arbetsgivaren hade fått tillgång till mitt FB-konto den vägen och kunnat kartlägga mig. Det kan de glömma.

Hur som helst. Jag är tillbaka och efter en trög måndag börjar entusiasmen återvända.

Inga kommentarer: