28 augusti 2013

Andreas Radovic - klarspråk om turismen i Mönsterås

Turistbyrån i Mönsterås har slagit besöksrekord i år. Samtidigt vittnar Kronmunkens ägare, Josko och Andreas Radovic, om en sällsynt dålig turistsommar med färre övernattningar än vanligt. Mycket tyder på att även andra övernattningsanläggningar har haft en dålig sommar. I en artikel i Östran/Nyheterna den 21 augusti så nämner hotellägarna att det finns andra små kommuner som medvetet har satsat på marknadsföring och turism under en lång tid. Det kan rimligtvis inte tolkas på annat sätt än som en kritik mot Mönsterås kommuns sätt att sköta turismen. I detta blogginlägg får därför Andreas Radovic chansen att utveckla resonemanget och ge konstruktiva förslag på hur han anser att kommunen kan jobba med turism på ett framgångsrikt sätt. Nedan följer Andreas Radovics artikel.

Turismsatsning
Till att börja med - det här gäller hela Mönsterås Kommun, det är viktigt. Jag skriver Mönsterås, men menar Mönsterås kommun och samtliga dess tätorter.


Att satsa på något innebär att lägga tid, pengar, energi och din själ på något och hoppas att få något tillbaka. I Mönsterås kommun måste vi börja med att se över behoven, vilka tjänster och produkter saknar vi eller behöver vi utveckla? Vi, som hotell har sällsynt god insyn i turisternas beteende och det är otroligt få hotellgäster som stannar mer än en natt. När man åker från välutvecklade turistmål lämnar man alltid med känslan av att man borde stannat en, två dagar till, eller kanske ännu längre, eftersom man missat så mycket.

Nedan följer lite förslag som kanske är för konkreta för att ett politiskt parti ska våga motionera om dem. För varje företagare borde detta vara självklarheter, likaså för en företagarvänlig kommun.

1. Sluta ge bidrag
Varje år ger kommunen föreningar bidrag i olika former. Utan att veta säkert ligger det förmodligen i storleksordningen 2,5-3,5 miljoner/år. I vissa, sällsynta fall, är det befogat men i de allra flesta fall stjälper det mer än det hjälper. Dessutom får man som kommun ingenting för pengarna!

De föreningar som får bidrag idag borde fundera mer över vad de kan erbjuda kommunen som den kan köpa av dem. Ett litet räkneexempel: varje år ger kommunen 325 000:- till Bluesföreningen för att stödja ”gatubluesen”. Om man istället köpte 1000 biljetter för 325:- styck och lottade ut dem till boende i kommunen skulle festivalen med stor sannolikhet få minst 700 besökare på kvällarna, som var och en garanterat handlar för 100:- i baren. Kommunen har betalat lika mycket, föreningen omsätter nästan 100 000:- mer och medborgarna får ett mervärde. Dessutom - besökare drar besökare. Om man istället för bidrag lade fokus på vad man faktiskt kan köpa, på marknadsmässiga grunder, får man mervärde och aktivitet.


2. Skapa ett trademark
Varför ska någon komma till Mönsterås? Varför var man så kritisk till att vara med och stötta Häxparken? Visst, man kan väl kanske ha både den ena och andra åsikten om temat, men Theunis & Co. är ju till dags dato de enda som varit beredda att satsa ordentligt.

1999. Astrid Lindgrens Värld går på knäna, vad gör Vimmerby kommun? De köper 99.9% av bolaget, driver och utvecklar det i nästan tio år, innan man säljer det vidare. Förra året blev ALV utvalt av Tillväxtverket som ett av de fem bästa turistmålen i Sverige och fick dela på 60 mnkr att ytterligare utveckla verksamheten för.

I den halva miljarden Häxparken skulle kostat ingick det ett hotell med 800 bäddar. Ett sånt hotell skulle kostat minst 350 mnkr, vilket betyder att själva attraktionen ”bara” skulle kostat 150. Varför var man inte tydlig med att man var beredda att stötta parken - anledningen att komma hit? Att man låter dem själva finansiera hotellet, visst. Men attraktionen? Varför ser andra kommuner det värdet, men inte Mönsterås?

Lessebo kommun, samma sak. Tillsammans med New Wave satsades det och det byggdes outlet och hotell. Visserligen blev man fällda i kammarrätten, eftersom de ansåg att man gynnade en enskild näringsidkare, men för det första kan man inte direkt straffa en kommun som bryter mot kommunallagen och för det andra pratar vi här inte om att gynna näringsidkare. Här handlar det om att skapa förutsättningar för att vi ska ha några näringsidkare i den här näringen över huvud taget. Viktigt att komma ihåg att vi inte pratar om några storstäder här, utan ganska små kommuner. Små kommuner som båda två har geografiskt sämre förutsättningar än Mönsterås när det kommer till turism, men som båda slår oss med hästlängder när det kommer till antal besökare!

Det behöver inte vara en Häxpark, det behöver inte kosta 100-tals miljoner att skapa en anledning att komma hit. Att använda förslag nr. 1 här är ett bra tillfälle att skapa mervärden för både medborgare, turister och företagare.

3. Använd de kommunala bolagen
Vad behöver vi för att tillgodose turisternas behov? Behöver vi fler restauranger? Behöver vi fler hotell, caféer, pubar, butiker? Använd de kommunala bolagen för att skapa förutsättningar för olika verksamheter. Mönsterås Bostäder renoverar och hyr ut lokaler till Frasses. En bra idé, som jag antar kom från de som driver Frasses. Men å andra sidan tror jag inte de hade behövt vänta länge på en hyresgäst om det hade varit omvänt. Varför inte se över de tomma eller utvecklingsbara lokaler man har och förbereda för hotell, caféer, pubar eller butiker?

Tidigare har vi kritiserat de dåliga stränderna runt om i kommunen. Varför inte välja ut ett par stränder som man håller i toppskick, samtidigt som man låter Vattenpalatset ha fritt inträde till badet vid dåligt väder. Där har man ju något att marknadsföra. Badgaranti i Mönsterås!

4. Service och priset
Vad är service? Vattenpalatset går med förlust, som alla säkert vet. Närmare 4 mnkr om året, vilket kommunen finansierar. Okej, jag tycker också vi ska ha ett badhus, men i min värld väcker det frågor kring vad som är service och vad som är en kommunal angelägenhet. Det kostar ju fortfarande att bada, sola och gymma på Vattenpalatset, vilket tekniskt sett betyder att till exempel Kajplats 1 och skulle kunna ses som en kommunal angelägenhet.

Kanske ett långsökt exempel, men låt oss säga att vi vill nischa oss som en ”fiskkommun”. Då menar jag inte bara de som fiskar, vi har Emån och världens största öringar, det drar i sig. I sundet finns flundra, till exempel. Varför inte be tre fiskare fiska flundra som är öronmärkta för restaurangerna och rökeriet? Sedan ge Kajplats 1 förutsättningarna för att ha öppet året runt som en fiskrestaurang och är inte de intresserade, hitta någon annan som är det.

Vad är priset för att få ett utbud och service?

5. Tillgänglighet och kommunikation
Vad hände med färjan till Öland? Den står här på vintern, men när turisterna kommer försvinner den. Den kanske är för stor, men något kanske det är värt att den går härifrån?

Tillgänglighet är det som säljer bäst, bättre än det ”billiga”. Större utbud och bättre kommunikationer skulle per automatik öka marknaden.

Vi har en skärgård här, kanske skulle vi ha skärgårdsturer?

6. Regionförbundet
Nyligen framkom det att Regionförbunden själva ansåg att för stor del av landsbygdsstödet går till lantbruket. Det ska gå till att utveckla näringslivet generellt på landsbygden, inte bara lantbruket. Detta borde underlätta processen för kommunen och företagen tillsammans söka stöd för utvecklingen av turismnäringen.

7. Turistsamordnaren
Vi har haft en turistsamordnare i två år nu. Vilka är hennes arbetsuppgifter egentligen? Att svara i telefonen på turistbyrån?? Senast idag hände följande: Tre gäster kommer in i restaurangen. Vi stänger köket vid 14.00 och de frågar vad vi kan rekommendera istället. Vi har inte en aning om vad vi ska svara på den frågan. Vad finns, vad har öppet, vad har stängt? Varför har vi inte fått den informationen? Vet ens turistsamordnaren vilka som har öppet eller ej? Jag vet att hon inte vet hur vi har öppet. Är det vår uppgift att dela med oss av den informationen eller hennes att samla in den från alla, sammanställa och delge oss andra?


För ett litet tag sedan tog den lilla turistinformationen som finns att tillgå slut på en av campingarna i kommunen. När platschefen ringer för att be om fler får han höra att de minsann inte är deras distributionsservice och att de måste hämta dem själva. Av självaste turistsamordnaren! Man blir ju mörkrädd.

För att vara turistsamordnare måste du jobba på ditt förtroendekapital och hos de två största aktörerna är hon nu i det närmaste konkursmässig. Nu måste hon bevisa att hon klarar av det här jobbet. Nu. Här kommer ett litet tips från oss andra som är i den här branschen: INGEN tar semester i juli.

”Näringslivet borde själva satsa”
Om jag hade fått en femma för varje gång jag hört de orden hade vi nog haft råd att själva dra igång en turistsatsning. Här kan jag bara referera till oss själva, tyvärr, och då blir svaret följande: Det går inte. Vad ska vi marknadsföra? En säng? Turister vill inte sitta på hotellrummet, de vill ha något att göra, se, äta, dricka. Ska vi som hotell marknadsföra en brygga i hamnen? Vi kan inte säga ”Kom till Mönsterås för vi har fantastiska stränder!” för det har vi ju inte! Vi kan inte säga ”Kom till Mönsterås för vi har så många restauranger att välja bland”.

Jag vet inte hur många möten jag har suttit på med representanter från företag, kommunen och politiker med flera. Vad har hänt? När man får höra kommentarer som ”Bara så ni vet! Jag sitter enbart här för Timmernabbens skull” eller ”Vad f*n finns det i Fliseryd för nåt?” tappar man modet. Kan vi inte släppa prestige och protektionism för att tillsammans skapa något finns det inga förutsättningar för samverkan.

Det har gått så långt att vi avböjde att vara med i den senaste konstellationen: ”Turistrådet” med motivationen att vi tappat tron på turismen.

Nej, det här är en fråga för kommunen att lösa. Om inte kommunen vill satsa något kan man inte förvänta sig att näringslivet ska göra det.

Allt detta kostar naturligtvis. Så blir det när man under lång tid låtit bli att underhålla. Målar du inte ditt hus på 50 år får du troligen byta hela fasaden.

Som sagt - en satsning innebär att betala för något och hoppas på något i gengäld. I kommunens fall skulle det innebära arbetstillfällen, attraktivitet, ett starkt varumärke och förhoppningsvis - på sikt - en sund, stabil och självförsörjande turistnäring.

Jag svarar gärna på kommentarer, men inte anonyma. Tycker du något – stå för det.

Andreas Radovic


 

7 kommentarer:

Unknown sa...

Intressant artikel. Undrar bara om du anser att bidragen till barn och ungdomsföreingar/idrottsföreningar också borde slopas? Och i så fall på vilken grund. Du förstår säkert varför jag frågar ;)

Andreas Radovic sa...

Hej Oscar och tack för din fråga!
Som sagt, i vissa fall är det självklart befogat. Till exempel när det kommer till barn och ungdomsföreningar. Framför allt barn.
Men generellt: ja, gäller det även idrottsföreningar. Enligt mitt sätt att se det gynnar en välmående service- och besöksnäring även det övriga näringslivet, vilket borde öka utrymmet för sponsring. Men även där - quid pro quo. Vad får man som sponsor?
Vi har i princip skurit ner på all sponsring. Däremot samarbetar vi med flera föreningar. Två färska exempel är Strokkur och Folkets hus.

Eje sa...

Om turismen kan man säga mycket och sak är ganska klart att läget i kommunen att ta emot turister är inte det allra bästa. Jag tror inte man kan lasta turistsamordnare för de problem som kommunen har. Problemen började många år innan och kommunen hade då ingen kvalificerad turistansvarig samtidigt på politisk nivå tog man det hela med klackspark. Man trodde att med några färgglada bilder skulle turister komma. Vidare så ska egentligen kommunen marknadsför hela kommunen som tex Fliseryd m.fl. Nu har bara hamnen marknadsförts. Man kan jämföra med Torsås kommun som haft utbildad personal vid Linnéuniversitetet och som har satsat på det de har.
Vi har haft profeter på besök som har lagt ut texten om fantastiska turistprojekt, men för att detta ska lyckas fordras eldsjälar som inte styrs politiskt. Min erfarenhet är att vi ska utgå från de besöksnäringar som finns och öka samarbetet mellan dessa. Regionförbundet har tidigare haft kurser för besöksnäringarna kring flertalet av de frågor som berör turismen. Vi förslog i en motion att kommunen skulle vara med och skapa samverkan men vi fick ett korkat svar att kommunen inte skulle paketera besök. Just nu är inte förutsättningarna så bra eftersom flera förtag har lagt av eller går på halvfart. Av central betydelse är bemötandet och att det finns den service som efterfrågas. Annars kan vi hälsa hem som turistkommun.
Själv har jag börjat inventerat sevärdheter som det går att berätta om som guide och det går att lyfta fram en hel del.
Har idag fått till mig att ljusskylten vid E:22an är ett stort skämt och istället satsats på bättre vägvisning till ett lättillgänglig stopp vid E22:an för mat och vila.

Andreas sa...

Jag menar inte att lasta turistsamordnaren för de brister vi som kommun har när det kommer till turismen. Jag menar två saker: för det första måste du få förutsättningarna att göra en insats. Det vill säga, finns det ingen vision och strategi - hur ska du då veta vad du ska göra och vart vi ska? För det andra måste han/hon förstå vad hospitality innebär. Om man ska rikta någon kritik till turistsamordnarens kompetens är det på det området.
Anar annars lite uppgivenhet i din kommentar.

Erik sa...

Jättebra skrivet Andreas!

Lejla sa...

Tack Andreas för att du talar klarspråk offentligt. Detta är verkligen sällsynt i Mönsterås. Tycker att det finns en hel del bra idéer i artikeln, men jag börjar med föreningsbidragen. Bidrag för barn- och ungdomsföreningar är till största delen väl investerade pengar i kommunen. Vill bara klargöra detta.Andra föreningar, som Bluesföreningen eller Folkets hus, ska självklart kunna diskuteras. Folkets hus är arbetarrörelsens hjärta. Där skulle vi mötas och samtala. Vi skulle lära oss nya saker och förbättra vår levnadsstandard genom olika aktiviteter.Idag ser det lite annorlunda ut och det är företag/kommuner som ofta träffas där. Snedvriden konkurrens.Därför är det viktigt att Folkets hus har ett bra samarbete med olika privata aktörer, vilket jag tycker Blomstermåla Folkets hus har och enligt min uppfattning är berättigad bidraget. Samarbete skulle självklart kunna utvecklas ännu mer och med fler aktörer. Vad det gäller Bluesföreningen så är din idé lysande. Som förtroendevald stödjer jag personligen ditt förslag. En hel del saker som du nämner om b la anpassa befintliga lokaler (eller varför inte bygga nya) och hyra ut till olika verksamheter, stöder jag och propagerar för. Vi skulle även kunna titta på Lilla bageriets exempel på Oknö och sätta ut fler små röda bodar nära stränderna i kommunen och hitta privata aktörer att sälja glass, kaffe, frukt osv. Mer service helt enkelt, men för detta krävs rena och tillgängliga stränder. Så där ska vi nog börja.Själva turistgrejen är så infekterad i Mönsterås att det är känsligt att tala om det. Men hallåååå, det är en stor, rosa elefant i rummet!!!Min uppfattning är att vi behöver en paraplyorganisation som ska sköta besöksnäringen och handeln. En organisation vars VD kommer att ha erfarenhet från någon annan organisation. En VD som ska säga till politiska ledningen att inte lägga sig i och låta de jobba i fred. Inte peta i små detaljer.En helårsöppen turistbyrå är väl en självklarhet.Hoppas att fler som läser artikeln kommenterar, både positivt och negativt. Det är viktigt att vi håller debatten levande och vågar tala öppet om vad vi tycker.

Andreas sa...

Hej Lejla...
Kul att någon politiker vågar yttra sig i den här frågan, det är mer än jag hade förväntat mig! Dina kollegors kommentarer får vi väl se oss i himmelen om.
Du får utveckla ditt resonemang lite, dock.
Du skriver: "Idag ser det lite annorlunda ut och det är företag/kommuner som ofta träffas där. Snedvriden konkurrens.Därför är det viktigt att Folkets hus har ett bra samarbete med olika privata aktörer, vilket jag tycker Blomstermåla Folkets hus har och enligt min uppfattning är berättigad bidraget."
Jag har problem att förstå exakt vad du menar? Innebär driftbidraget på 900.000:- att man ger Folkets hus förutsättningarna att konkurrera med andra(icke bidragsfinansierade) inom samma verksamhetsområden och därför inte ska få bidraget? Eller menar du att man tack vare att man samarbetar med vissa ska få bidrag? I så fall varför?
Min modell ser ut såhär: istället för att ge 900.000:- i bidrag till föreningen lägger man evenemang, konferenser och utbildningar till ett värde av 900.000:- hos dem. Föreningen får lika mycket, det blir mer aktivitet och kommunen får konferenser och utbildningar.