27 augusti 2013

Derbydebacle för GIF och sjunde matchen i rad utan seger



Det blev förlust mot Nabben i derbyt och här är dessutom bollj-veln på väg mot mig.
Jag är frestad att hålla en utläggning om namnet Tillinge istället för ett referat, för derbyförluster är de jobbigaste att skildra. Men Timmernabben var bättre, om det nu kan vara någon tröst. Skönt att slippa hänvisa till domaren, marginaler emot eller oflyt. Så länge det är laget som kan bättre finns det hopp.

Stenhårt skott när Nabben tog ledningen
Matchen började ganska nervigt och intensivt. Båda lagen försökte anfalla, men Nabbens djupledslöpningar kändes hela tiden lite farligare. I den 19:e minuten tror jag det var Nabbens Markus Svensson som drog på sig bevakning från ett antal GIF-spelare, så när Ludvig Svensson fick bollen till vänster om straffområdet fick han en sekund på sig att klippa till ostörd. Och det ville sig inte bättre än att bollen letade sig in i nät ganska nära krysset. Det hårdaste skottet jag sett i år. Hade jag bara varit där för att se något snyggt så hade jag väl kunnat bjuda på en applåd.
Nabben fick ny energi medan GIF:s spel blev sämre. Visst försökte man, men Nabben stressade hela tiden till enkla misstag och några riktigt farliga målchanser lyckades GIF inte skapa. De hörnor man fick slarvades bort och skotten saknade precision. 1-0 i halvtid var logiskt.

Avgörande 2-0
Andra halvlek började med ett något piggare Mönsterås, men det kom av sig när Timmernabbens måltjuv Markus Svensson snappade upp en boll, rundade målvakten och säkert placerade in 2-0 i den 52:a minuten.
Bortalaget försökte och försökte, (man vek absolut inte ner sig)men passningarna var inte tillräckligt bra för att man skulle få igång spelet. Den enda riktigt farliga chansen var ett skott i straffområdet som gick utanför. Så mycket mer finns egentligen inte att skriva. Det blev aldrig någon dramatik.

Timmernabben fick därmed sin revansch efter 5-1-förlusten i våras. Segern var Nabbens fjärde raka och man passerar därmed också GIF i tabellen.

Så här tycker jag
För Mönsterås var det sjunde matchen i rad utan seger och man har nu bara tagit 3 poäng på 7 matcher. Vad det beror på tänker jag inte analysera förrän efter säsongen. Positivt är ändå att de där riktigt stora sammanbrotten inte verkar ske nu för tiden. Likaså är GIF ännu det lag som släppt in minst mål av alla lag i serien. Så hur tänker jag nu inför de sju omgångar som återstår. Så här tycker jag.

1. Dags att återgå till den ursprungliga målsättningen att hänga kvar. Det är 21 p kvar att spela om och de tre bottenlagen ligger 12-14 p efter. Sannolikheten för att något av dessa lag skall komma ifatt är ganska små, men inte helt obefintliga. Det kräver att de vinner 4-5 av 7 matcher och att GIF förlorar alla sina (liksom att Smedby vaknar och går förbi). Alla bottenlag har kvar att möta antingen Blomstermåla eller Oskarshamn eller båda. Vissa av lagen möter dessutom varandra. Lägg därtill att de har att möta några mittenlag i form. Men…teoretiskt kan de komma ifatt. Jag har sett för många sjuka saker hända i fotboll för att känna mig säker. Därför tycker jag Mönsterås ska ha som huvudsaklig målsättning att ta tre poäng till, för då tror jag kontraktet är säkrat.

2. Satsa allt för att vinna mot bottenlaget Hultsfred i nästa match. Det kan ge tillbaka lite självförtroende, skapa lugn och ny vinnartrend.

3. Mobilisera hela laget nu. Det är nu man ska visa att man är ett lag med hög moral och inte en legoknektarmé som rusar åt alla håll när fienden är stark. Det är nu det är som viktigast att komma på träningarna. Det är nu man visar att man är en GIFFARE.

Det här en framskjuten match från omgång 12 och jag återkommer med tipset i samband med nästa försnack.

Nedan några usla bilder. Min mobil gillar inte sommar och kväll. Dags att börja använda den riktiga kameran igen.

Tillingevallens ingång.

Nabbens radarpar på väg till båset.

Spelarna på väg ut. Omaka par.





Här gruffas det lite utan boll i höger bildkant.

Inga kommentarer: