11 augusti 2013

Mönsteråsdamerna vann inför rekordlat publik


Mönsteråsdamerna tog en säker 3-0 seger mot Södra Vi/Rumskulla.
 
Under ömsom sol och ömsom skyfall lyckades Mönsteråsdamerna besegra Södra Vi/Rumskulla borta på suggestiva Ulfveskog med 3-0. Laget befäster därmed sin andraplats i div 3 nordöstra.
Två mål i matchens inledning
Mönsterås saknade några av sina mest rutinerade spelare och ställde ett ungt lag på planen. Det hindrade dock inte att man genast tog kommandot och kunde ta ledningen redan efter två minuter. Moa tog en löpning på vänsterkanten och hann före S/R:s utrusande målvakt, varpå hon säkert placerade bollen i nät.

Mönsterås hade sedan bud på flera mål där Lina Anderberg kom närmast med ett ribbskott. Men det dröjde en kvart innan Linda Almqvist kunde göra 2-0 efter en fin framspelning av Magdalena Svensson. Linda Almqvist har ju gjort comeback i år efter sin mammaledighet.
Matchen mattas
Efter en kvart med strålande fotboll där matchen egentligen avgjordes, så mattades matchen och övergick i ställningskrig. Kvalitén på matchen sjönk betänkligt, men Mönsterås hade bra kontroll. S/R är ett fysiskt starkt lag och inte helt lätta att ta sig förbi när de backar hem. Det som skapades stod ändå Mönsterås för.

Två bra chanser
I andra halvlek skapade Mönsterås genast en bra chans, men S/R:s duktiga målvakt gjorde en kanonräddning på matchens hårdaste skott. Tyvärr såg jag inte vem som sköt eftersom jag samtidigt spillde kaffe på mig. Någon minut senare fick S/R sin enda riktigt heta chans under hela matchen när en spelare kom halvfri, men Mönsterås målvakt Anna-Lena Adolfsson rusade ut vältimat och fick undan bollen.
Skyfall
Sedan började skyfallen komma, och jag vet inte hur det kan ha påverkat spelet, men något riktigt ordnat spel fick vi inte se. S/R backade hem med många spelare och försökte med omställningar, men kom egentligen ingenstans. Mönsterås gjorde jobbet bra. Man hade som sagt ett ungt lag idag och så vitt jag kunde se hade man stuvat om lite på några positioner också, vilket kan påverka samspelet. Men arbetsinsatsen var bra.

3-0
Med tio minuter kvar så höjde GIF tempot igen och genast så fick S/R problem. Först kom Moa halvfri med målvakten, vilket till slut gav en hörna – en hörna som jag tror Olivia Johansson lyckades slå direkt i mål. Snyggt är ett understatement. Olivia spelade för dagen vänsterback, vilket jag förmodar var en lösning för lagets bästa denna dag. Annars är hon ju så snabb att hon borde vara given på en mittfältskant.
De sista minuterna hade Mönsterås ytterligare några bra möjligheter att utöka ledningen, men det blev i alla fall en stabil och säker 3-0 seger.

En glimrande första kvart blev avgörande för dagens seger. Resten av matchen, med undantag av sista 10, bjöd inte på något skönlir, men kämpainsatsen var bra och segern aldrig hotad på något sätt. Mot bakgrund av att jag saknade flera spelare såsom Louise Stenfelt, Johanna Lewandowski och Ebba Körge, så får man säga att laget stod upp väldigt bra mot ett fysiskt starkt S/R. En bra start på höstsäsongen helt enkelt.
Annat noterbart
När jag ville betala inträde i kiosken tittade de på mig som om jag kom från en annan planet. ”Här tar vi inget inträde”, sa personalen med stora ögon. Det var förstås schysst, men nog kan man väl ta betalt även för damfotboll.

Matchens roligaste sekvens var annars när bollen vid ett tillfälle hamnade utanför planen vid läktaren. Ingen i den ganska talrika publiken lyfte emellertid på sig för att ge bollen till Mönsterås utmärkte mittback Lina Agebjörn som var på väg för att hämta bollen, vilket fick henne att fälla de redan klassiska orden ”Det här var den lataste publiken jag varit med om”. Publik som klagar på spelare är ju inget ovanligt, men spelare som klagar på att publiken inte orkar lyfta på rumpan torde höra till ovanligheterna. Själv sitter jag numera långt ifrån där bollen kan tänkas hamna, vis av erfarenheten från Böda för ett par år sedan då jag lite lagom nonchalant  skulle skjuta tillbaka bollen till spelarna och stukade foten så illa att jag blev liggande i soffan flera veckor.
Ulfveskog var annars en trevlig idrottsplats med takläktare, bra toaletter och kiosk med bra sortiment.





Inga kommentarer: