30 oktober 2013

Det mystiska spadtaget för nya Algots

Den som läser sin lokaltidning vet att det häromdagen togs de första spadtagen för nya Algots som ska byggas ute vid gamla Lastbilscentralen. Det hade förstås inte varit något anmärkningsvärt med detta om det inte vore för att en av dem som höll i en spade var kommunalrådet Roland Åkesson. 

Vän av ordning undrar förstås om Algots ska bli kommunalägt? Eller som en twitterkamrat skrev som svar på frågan: "Ja, och byta namn till Rolandz kanske?"

Att ett kommunalråd åker på invigningsturné ibland är förstås i sin ordning, men då brukar det handla om kommunala projekt, som när kommunalrådet nyligen invigde den trevliga  multiidrottsplanen vid Mölstadskolan. Men att ta första spadtaget när ett privat företag, som konkurrerar med andra privata företag i samma bransch, ska bygga nytt, känns inte helt ok. Som kommunal medborgare vill jag att kommunalrådet använder sin skattefinansierade arbetstid till annat. Men vad vet jag...han kanske stack iväg på rasten.
 


2 kommentarer:

Unknown sa...

Det är väl inga problem och synas utanför Kommunalaverksamheter? För mig ska ett kommunalråd visas sig i kommunen på all offentlig mijlö som tillhör kommunen. Sen om det är Ica eller nya bibloteket eller väl strunt samma? Det är ju gynnande för kommunen att Ica bygger ut. Det skapar arbetstillfällen och nya möjligheter till fler företag att visa sig i vår kommun.

Jonny sa...

Tack för din kommentar, även om jag inte håller med dig. Gynnar det Netto och Konsum att ICA bygger ut? Knappast. Det är konkurrerande företag. Tycker då att kommunalrådet bör hålla sig neutral. Genom att visa sig i ett sammanhang så stödjer han indirekt det ena företaget. Personligen tycker jag det är väldigt bra att Algots bygger ut. Klart bästa affären, enligt mig. Men hade jag varit kommunalråd så hade jag inte visat mig på bild med ett företag som har konkurrenter inom kommunen.