7 oktober 2013

Föredömen

Jag tänker allt oftare på de föredömen jag har haft i livet. Den sista tiden har jag nästan tjatat om min mormor som jag stod nära. Men det finns flera. Morfar icke att förglömma. Alvar på Torget. Men även mina föräldrar och andra människor. Kommer troligen att inleda en liten serie om föredömen. De känns allt viktigare. De ger stadga, trygghet och fast förankring i en stormig tid. Det de alla har gemensamt är respekten för människan.

Mormor och morfar är fina föredömen för mig.
Ingen bra bild, men i den här stugan i Mjölerum bodde mormor och morfar under närmare 50 år.
Min mormor pratade i sin tur mycket om sin morfar (Elga-Johan) och mormor (Kristina Samuelsdotter, se nedan)


Min far tog sig alltid tid att leka med mig.
Min mor skötte hemmet med varm hand och fanns alltid där hemma när man kom hem från skolan.
Folket på torget. Jag sitter i Alvars famn. Han lärde mig mycket.

Inga kommentarer: