8 november 2013

Erik på torget

Idag minns jag Erik på torget (mannen längst till vänster), som var inneboende hos Alvar och Aina i lägenheten under vår. Erik var inbiten ungkarl och jobbade på sågen nere i Mönsterås hamn. Han var genuint idrottsintresserad, älskade Vilda Västern-filmer och satt nästan alltid i en fåtölj och läste de nyinköpta kvällstidningarna som han handlat i Margaretas Tobak på vägen hem från sågen. Erik gick alltid, för han kunde inte cykla och saknade körkort. 

Erik överlevde tre blixtnedslag. Erik var orsaken till att jag alltid hade fickpengar som barn. Han var sällsynt generös och öppnade ofta spontant sin plånbok för mig. 1973 vann Erik en resa till Mallorca via Korpens gåbingo. Tidningarna slog upp historien och sökte under flera dagar Erik i hans lägenhet på Industrigatan där han inte bodde, men hade sina möbler. Så småningom hittade de honom på torget och gjorde en intervju. Erik var väldigt glad, men var skeptisk till det där med att flyga. ”Det har ju sina risker, och jag har aldrig flugit nej – jag har tackat nej till flyg en gång tidigare och det var då min bror i Stockholm ville bjuda på en flyguppstigning med Ahrenberg på sin tid.” Jag minns själv hur det kunde låta på torget när Erik kommenterade vinsten: ”Aldrig i livet att jag sätter mig i ett flygplan. Jag ska skänka vinsten till min bror som är pilot.” Vad som hände med vinsten vet jag inte, men Erik lämnade i alla fall aldrig Mönsterås. Erik hade en stor sorg i livet som han sällan pratade om. När han vid ett tillfälle lät mig ana den så sa han bara – ”Det blev aldrig hon.”

Inga kommentarer: