22 april 2014

Självbiografisk dikt

Min FB-vän Teiffel utmanade mig att skriva en självbiografisk dikt. Tror inte det finns några regler så jag tillämpar ingen rytm. Bara nödrim. Skriv din egen självbiografiska dikt. Det var roligt. Jag satte en skrivgräns på fem minuter.

Jag växte upp vid ett torg,
med mycket värme och omsorg.
Trivdes bäst i trädets skugga,
där jag kunde sitta och plugga.
Lite kyligt kan tyckas,

men ingen kunde se hur kinderna av tårar smyckas.

På längden växte jag snabbt,
men på 100 meter gick det inte rappt.
Lillfingret skulle jag gärna stympa,
om jag bara slapp gympa.

Det sägs att jag är sprungen ur arbetarklassen,
men på livsvandringen glömde jag kompassen.
Mormor lärde mig att protestera,
så fiender fick jag flera.
Jag är med orden ganska vass
och lyssnar hellre på gitarrpop än jazz.

Mot alla odds kom fru och barn.
Vi besöker ej Thailand, men Tullgarn.
Vi är fast beslutna,
att alltid gräva i det förflutna.

Har nu passerat livets mitt,
och önskar att Sverige vore alliansfritt.
Trots att jag är så konservativ,
men jag är mitt eget regeringsalternativ.

Är trots allt ganska glad i genomsnitt,
men borde nog ha blivit britt.

Inga kommentarer: