3 juli 2014

Nya dagar, nya projekt

Jag läste om en kvinna som hade gett ut en bok och fått enbart bra recensioner. Men så plötsligt en dag snubblade hon över en dålig och det räckte för att hon skulle må dåligt. Att hon fått många positiva kunde inte väga upp den enda negativa. Det kändes ledsamt att läsa, men många skriftställare är känsliga. Trixet är att kanske att försöka stålsätta sig innan man ger ut en bok, att våga vara trygg i både sig själv och det man ger ut. Att inte vika undan med blicken eller be om ursäkt för sin existens.

Efter bokutgivningen så tänkte jag bredda mig och skriva även om andra ämnen igen, även om jag kommer att göra ytterligare någon uppföljning. Men jag har fått blodad tand på att skriva och går vidare med nya bokprojekt. Responsen på mina memoarer har varit över förväntan. Några tyckte att jag var lite för snäll i memoarerna som anonymiserat många som plågat mig, men bortsett från den anmärkningen har jag så gott som enbart fått positivt gensvar. Någon enstaka har väl haft svårt att acceptera att det har gått så bra och att jag känner mig sällsynt harmonisk just nu och trivs med livet. Men man får försöka ställa sig över provokationer och ha de rätta perspektiven.

Men jag har ändå varit lite dämpad denna veckan. Fick tidigare i veckan ett dödsbud. En man jag lärt känna lite de senaste åren har gått bort alldeles för tidigt. Sådant gör mig betänksam och sorgsen.

Det finns också en del politiska frågor jag skulle vilja hinna skriva om före höstens val. Jag hoppas att jag får lite tid för det.

Imorgon väntar fotbollsderby mellan Mönsterås och Blomstermåla. Sedan är det en arbetsvecka till innan det blir lite ledigt med familjen.





Inga kommentarer: