12 juli 2014

Var kan jag få tag på din nya bok? Liberal grundton?

Människor frågar ibland om min bok kan köpas, men upplagan på 200 ex är tyvärr slutsåld. Däremot finns den på biblioteket, även om det är viss kö, och den kan också läsas gratis som E-bok via länk här på bloggen (se bloggens högerspalt).

Varför tryckte jag inte upp den i en större upplaga? Därför att det hade kostat mig för mycket. Om jag hade tryckt den i 300 ex hade jag fått betala halva upplagan i förskott, vilket i sin tur hade medfört att jag tvingats ta banklån. Vid 200 ex så kunde jag betala förlaget efter att mina köpare betalat mig. Detta då totalsumman understeg 30 000 kr. I min värld av begränsade ekonomiska resurser får man anpassa utgivningen efter plånboken. Jag är inget rockband där flera medlemmar kan skjuta till kosing.
I övrigt noterar jag att en läsare ansåg att det finns en liberal grundton genom hela boken. Detta då det finns en röd tråd som handlar om den enskilda människans kamp att få vara sig själv i en värld där andra (föräldrar, lärare, chefer, myndigheter) vill göra om en och begränsa livet. I en mening har läsaren rätt, även om jag inte är så benägen att kalla det liberalt, då det lätt ger politiska associationer. Det skulle lika väl kunna kallas "punk", "kristen rättskänsla" eller "underklassperspektiv". Men en kamp för människovärdet är det. Det är inget anmärkningsvärt, men i Sverige där vi har en tendens att i alla lägen tro gott om överheten, så kan det förstås framstå som ett något underligt grundtema.




Inga kommentarer: