10 augusti 2014

Sista ledighetsdagen gick till Björnö

Ingen jobbångest men trött
Ledigheten går mot slutet. Imorgon börjar arbetet. Kan väl inte påstå att jag har någon jobbångest. Det enda jag hoppas är att jag får ro att ägna mig åt det jag egentligen ska jobba med och slipper krånglande skrivare, opålitlig Internetuppkoppling och tiotusen olika uppgifter som splittrar mig. Tänk om hösten kunde innebära att dagarna lunkar på med det arkivjobb som en gång var min huvudsakliga uppgift. Jag vet inte vad det är, men jag har förlorat mycket av den geist som jag nästan alltid har haft tidigare. Trodde ledigheten skulle ge ny energi, men sitter just nu och nästan småslumrar på seneftermiddagen. Tanken på att jag måste orka raka mig innan dagen är slut ger mig panik.

Går i ide
Avser att gå i ide några månader. Ska prata memoarer på biblioteket i oktober, men i övrigt tänker jag hålla en låg profil det närmaste halvåret. Får tacka nej till det mesta utöver jobbets plikter. Fritiden får gå till familj, skrivande, promenader och en och annan fotbollsmatch. Ska kanske lyssna på andras föredrag, istället för att hålla egna. Behöver lite input också. Vill inte göra människor besvikna, men "nej" kommer nog att bli mitt vanligaste svar den närmaste tiden.

Andligt vägskäl
Min fru och jag har begärt utträde ur Pingstförsamlingen. Det finns både sociala och teologiska skäl som jag inte ska fördjupa mig i här. Men det känns inte optimalt att vara med i ett sammanhang som inte vill prata om sitt förflutna. Men några hard feelings finns egentligen inte. Utträdet betyder inte så mycket. Man stryks ur medlemsmatrikeln och kan inte medverka på beslutande församlingsmöten. Egentligen kan man ju inte lämna en församling. Den kristna församlingen är ingen förening, utan organisk och levande. Man kan inte säga hej då till en del av sin egen kropp. Man kan bara välja med vilken del av kroppen man vill dela den innerligaste gemenskapen. Känner mig mest hemma i historiska kyrkor som inte ändrar sig titt som tätt.


Björnö
Idag besökte jag ruinen på Björnö som är vad som återstår av det hus som Svante Bielke på Kråkerum började bygga vid 1600-talets början, ”Nya Kråkerum” kallat. Husbygget pågick sannolikt även efter Svantes död 1609, men danskarnas härjningar 1612 satte troligen stopp för bygget. Det finns också en muntlig tradition att här ska ha legat ett nunnekloster på 1400-talet och ruinens södra del kan vara äldre än från Svante Bielkes tid. I området finns också namn i odlingslandskapet som ”Klosterplanen” och ”Kyrkgärdet”. Men några konkreta belägg för ett nunnekloster finns inte och jag tror ärligt talat inte att det har funnits något.







Inga kommentarer: