8 september 2014

Så här ska jag rösta i valen...

Knappt en vecka kvar till valet och jag har ännu inte hört en enda viktig bra vision om Sverige. Och i Mönsterås har det inte varit en enda debatt - en exceptionell demokratisk arrogans. Men rösta ska jag. Det känns viktigare än någonsin att alla goda krafter mobiliserar.

SD ligger på omkring 10-11% i mätningarna, och då ska man veta att de alltid brukar hamna högre i valresultatet. Av någon anledning brukar mätningarna alltid ge dem för låga siffror. Sjukt och tragiskt att kanske 13-14% av väljarna kan stötta ett parti med inte bara naziströtter, utan ett parti där flera av politikerna än idag ger uttryck för rena rasistiska åsikter. Som om inte den inhumana människosynen och snålheten gentemot människor i nöd vore tillräckligt pervers.
Det mest tragiska är ju att SD är som starkast i de där byhålorna där alla är släkt med alla, hålor som verkligen skulle behöva nytt blod och nya idéer för att kunna sluta vara just hålor. De där orterna som kommunalråden i Mönsterås och Högsby glömde bort. Orter där veckans viktigaste spörsmål är vem som ska vara chaffis så att jag får dricka mitt brännvin. Och där faster Agdas fränaste fikainlägg var ”Di ska inte komme hit och tro att…” Nej, jag orkar inte skriva mer om eländet. Det är för lätt att börja raljera. Men i Mönsterås kommun kan väl inte SD få särskilt många röster? Det gick ju inte så bra förra gången. Av de två man valde in flyttade den ene och ersattes av en högerextrem vikarie som aldrig sätter sin fot i fullmäktige och som kryddar sina FB-inlägg med åsikter som ligger väldigt nära Ku klux klan, medan den andre hoppade av partiet och nu kandiderar för ett nazistparti. Kanske inte riktigt vad SD:s väljare hade förväntat sig, kan jag tänka mig. Men å andra sidan är det ju så det brukar se ut när man skrapar lite på SD-ytan. Jag vill inte sträcka mig så långt som att påstå att SD:s väljare ligger under genomsnittet vad gäller begåvning, även om en del uttalanden från flera av deras politiker skulle kunna tolkas i den riktningen, men de verkar befinna sig i livssituationer där medmänsklighet och strikta analyser inte prioriteras. Du får gärna ogilla det jag skriver, men SD ska behandlas som det inhumana rasistparti det i grunden är. SD ska aldrig betraktas som något normalt som man vänjer sig vid. Sanna Sverigevänner röstar inte på SD. Kan man Sveriges stolta historia av frihet och omsorg gentemot nödlidande så blir det andra partier.


För egen del blir det Miljöpartiet i kommunalvalet. De har jobbat hårt under årtionden. De tar debatter och skriver motioner. Jag belönar den aktiva opinionsrollen de har tagit. Dessutom har de bra idéer som är lätta att förankra lokalt i Mönsterås.
I valet 2010 så minskade Centerpartiet med 7% i Mönsterås, men S tog bara 1% av dessa 7. Hur ska det gå i år? Jag vågar inte gissa, men helt klart är att Centerpartiet och kommunalrådet har suttit för länge vid makten för att demokratin ska må bra. Rösta för en förändring. Dessutom finns det flera konkreta områden där Centerpartiet inte har skött sig . Jag träffar så många som är missnöjda med utvecklingen på Oknö, stressen inom äldreomsorgen, kaoset i skolorna och försummelsen av kommunens ytterområden såsom Fliseryd. Dags att bryta Centerpartiets dominans i Mönsterås.

För att så ska kunna ske krävs att de som röstar på S i riksdagsvalet också gör det i kommunalvalet. Men rösta helst på MP så att den gröna kraften stärks. Hellre grönt än rött.
Den som är borgerligt sinnad borde väl kunna överväga att rösta på något annat borgerligt parti än Centerpartiet.

I landstings- och riksdagsvalet har jag inte helt bestämt mig. Det finns en del i MP:s politik som jag inte står bakom, men jag måste försöka göra en helhetsbedömning, och då kanske jag trots allt väljer det parti som hårdast arbetar för en bättre miljö på alla plan. Känner att det som gynnar mitt barn bäst, också är det jag vill gynna. Kanske blir det trots allt MP även i riksdagsvalet. De har en mer företagarvänlig politik än S och V, så därför känns det också som ett bra alternativ.
I landstinget blir det svårare, då jag faktiskt tror att KD brinner mest för de frågorna. Men frågan är om alliansen som helhet verkligen gynnar sjukvården mest? Nå, jag har några dagar på mig att fundera.

Men jag befarar att det Sverige jag vaknar till nästa måndag är ett kallt Sverige.

1 kommentar:

Jonny sa...

Tack! Ring på min dörr och säg det istället om du vågar.